Na vánoční sezonu se připravují všichni balíkáři. Tak jako každým rokem musí počítat s nárůstem počtu přepravených zásilek. Letos ale s čísly zahýbe situace okolo pandemie covid-19. Technologická služba Balikobot.cz proto připravila stručnou analýzu očekávaného nárůstu počtu přepravovaných zásilek před letošními Vánocemi.

Z analýzy vyplývá, že největší objem zásilek bude odeslán v týdnu od 7. do 13. prosince. Absolutně největší počet zásilek, zejména doručovaných na adresu, lze ale očekávat až následující pondělí 14. prosince. Poté se už bude objem zásilek snižovat.

„Přes Balíkobot projde každá desátá zásilka u nás. Jsme tak schopni porovnávat nárůst expedice napříč celým trhem. V každém roce byl nárůst ve vánočním období minimálně dvojnásobný, letos počítáme ještě s vyšším násobkem. Analyzovali jsme objem zásilek doručovaných u 2100 firem, které používají při expedici zásilek Balíkobot, a na základě dvou matematických modelů vypočítali prognózu vývoje na další měsíce. Z analýzy, vyplývá, že nejvyšší denní objem zásilek bude mezi 7. a 13. prosincem,“ říká Martin Šauer, CEO nezávislé služby Balíkobot.

A co si myslí o letošní sezóně šéfové balíkových firem?

„Obrat v segmentu e-commerce byl měl dosáhnout až 200 miliard korun s tím, že Zásilkovna z tohoto objemu převeze zboží ve výši přibližně 50 miliard korun,“ říká – Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta / Zásilkovna. „Letos pravděpodobně před Vánoci překonáme další magickou hranici naší desetileté historie, a to 500 000 přepravených zásilek za jediný den.“

DHL Express vidí postupný nárůst počtu zásilek už od srpna a současné objemy se pohybují nad objemy ve stejném období loňského roku. „Zvýšil se počet zásilek, které doručujeme na fyzické osoby (soukromé adresy) a těchto zásilek je ještě více než na jaře,“ uvádí Jakub Tomšovský, obchodní ředitel DHL Express (Czech Republic). „Můžeme potvrdit zásadní nárůst i v mezinárodních zásilkách eCommerce.“

Připravena je také PPL CZ. „Přípravy byly intenzivnější než v minulých letech, ale v podstatě ve standardních oblastech,“ upozorňuje Milan Loidl, marketingový ředitel PPL CZ. „Více kurýrů, manipulantů, posílení zákaznického servisu. Mírně pomáhá situace na trhu práce, některé pozice se daří obsadit rychleji, o jiné je ale stále zájem nízký. V oblasti B2C pociťujeme nárůst o 100 procent oproti loňskému roku, B2B je zhruba na úrovni loňského roku.“

„Už v jarních měsících jsme překonali rekordy z loňských Vánoc a očekáváme, že letošní předvánoční maxima budou na dvojnásobném množství zásilek,“ zdůrazňuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. „Letos jsme posilovali kapacitu všech stávajících regionálních dep. Nově otevřená třídící kapacita v Praze ulehčí náporu na mezinárodní třídící centrum v Jihlavě. Počet GLS ParcelShopů vzrostl od jara o dalších 30 procent.“

Česká pošta každoročně v předvánočním období navyšuje kapacity brigádníků a nejinak je tomu i v letošním roce. V loňském roce jsme poptávali zhruba pět tisíc brigádníků a pro letošní rok je počet obdobný. Samozřejmě sledujeme vývoj v souvislosti s šířením koronaviru a poptávka po brigádnících se tak může dle potřeby změnit – tolik z vyjádření státního podniku Česká pošta.

Zvýšení zaznamenává také Pošta bez hranic, a to zejména v Maďarsku, Rumunsku, Německu nebo na Slovensku, kde se letošní růst pohyboval mezi 25 až 40 procenty. „Naopak polský nebo rakouský trh rostl z našeho pohledu nepatrně,“ říká ředitel firmy Pavel Vyoral. „ U polského trhu očekáváme nárůst koncem roku. Obrovský nárůst měl sortiment hobby, tedy objemnější a těžší zásilky.“ Sezóna podle Pavla Vyorala ale začala neplánovaně už v březnu.

„Pozorujeme zhruba dvojnásobné zvýšení počtu zásilek oproti létu. Již nyní však víme, že objemy přepravovaných zásilek budou narůstat více než je obvyklé touto dobou, což je způsobeno celou situací kolem covid-19. Reálně pak může nastat situace, že celkově na trhu (u všech přepravců) bude chybět přepravní kapacita a kvalita doručování bude zhoršená,“ – to jsou slova Daniela Mareše, ředitele We|Do.

„Největší sezóna pro e-shopy je každoročně před Vánoci a s tím samozřejmě počítáme a v tomto období navyšujeme počet kurýrů ve všech depech,“ vysvětluje Kateřina Ovesná, obchodní ředitelka firmy Messenger. „Nyní však nevíme, jaký další vývoj bude mít druhá vlna pandemie a do kdy nouzový stav potrvá. V případě, že by trval až do Vánoc, tak předpokládáme, že poptávka po doručení domů bude oproti uplynulým letům enormní a nad limity kapacity většiny přepravních společností.“

Balikobot.cz je nezávislá technologická služba, která pomáhá odesilatelům agregovat přepravní služby a zefektivnit systém expedice a sledování zásilek. Balíkobot zajišťuje automatickou expedici zásilek a má přímé napojení na 27 dopravců – celosvětových, českých i slovenských.