Téměř po dvouletém zákazu získal ve středu americký výrobce letadel Boeing opět povolení na provoz strojů 737 Max v Evropské unii a Velké Británii. Letadla byla odstavena kvůli dvěma nehodám, při kterých kvůli vadnému softwaru a nedostatečnému proškolení posádky zemřelo 346 lidí. Už dříve firma získala povolení v USA či Kanadě.

Nové Boeingy začnou za několik týdnů létat i z pražské ­Ruzyně. Česká letecká společnost Smartwings vypraví první Max v únoru. Ve flotile jich má aktuálně sedm, všechny je chce mít na nebi do léta.

"Letadla 737 Max plánujeme nasazovat na linky na Kanárské ostrovy, na Madeiru, do Spojených arabských emirátů, Ománu či na Kapverdy," upřesňuje pro HN mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Aerolinky ještě musí stroje podle požadavků evropské agentury upravit, proškolit posádky a také absolvovat testovací lety. Nové stroje se společnostem vyplatí, Maxy spotřebují o 15 procent méně paliva než starší verze 737-800 pro stejný počet lidí.

11,9 mld.

korun byla loni ztráta amerického výrobce letadel Boeing. Kromě krize letectví vyvolané pandemií koronaviru byl důvodem i zákaz létání strojů 737 Max.

Boeing byl předloni v březnu nucen provoz Maxů, svých nejprodávanějších letadel, v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a Etiopii. Jako problém se ukázal systém řízení náklonu, výrobce ho pak musel upravit. Nový stroj vznikl v časovém presu kvůli konkurenčnímu evropskému Airbusu. Ten představil v roce 2010 svůj nový letoun, který tehdejší Boeingy začal porážet v nižší spotřebě.

Uzemnění letadel na Boeing drasticky dopadlo. V roce 2019 proto skončil po 22 letech zisku ve ztrátě 636 milionů dolarů, tedy v přepočtu 13,7 miliardy korun. Boeing se tak potácel v problémech ještě před nástupem největší krize v historii letectví, která začala loni v březnu, kdy se po světě začala masivně šířit nákaza koronavirem.

Minulý rok podle ve středu zveřejněných dat prodělal Boeing 11,9 mi­liardy dolarů (v přepočtu 256,3 miliardy korun), což je nejvíce v déle než stoleté historii firmy.

"Rok 2020 byl rokem hlubokého globálního rozvratu, který významně omezil náš byznys. Pandemie spolu s uzemněním letadel 737 Max drasticky zasáhla naše výsledky," okomentoval výsledky šéf Boeingu Dave Calhoun.

Koronavirová krize loni dramaticky snížila poptávku po nových letadlech. Nejvíce utrpěl trh s dálkovými stroji. Menší letadla ale firma neměla, jediný stroj pro kratší tratě Boeing 737 Max čekal na povolení opět vzlétnout. Firmě se nahromadilo 450 strojů, které musí přidat zákazníkům. Některé objednávky ale mezitím dopravci zrušili.

Boeing také včera oznámil, že odloží výrobu nového dálkového letadla 777X, a to na konec roku 2023. Většina aerolinek do té doby nepředpokládá návrat k ziskům.