Vztahy Spotify a Applu jsou na bodu mrazu. Spotify nejprve kvůli nutnosti odevzdávat Applu 30 procent z předplatného svých služeb zrušilo možnost platit za prémiovou verzi prostřednictvím nákupu v mobilní aplikaci pro iOS, nyní došlo na právníky. Spotify podalo oficiální stížnost na Apple k Evropské komisi kvůli podezření z porušování pravidel hospodářské soutěže.

Spotify svou žalobu doplnilo nejen o přehled pěti hlavních bodů, kterými Apple znevýhodňuje konkurenci na své platformě, ale také analýzu finančních dopadů údajně protisoutěžního jednání Applu. Evropská komise potvrdila přijetí stížnosti, Apple se k novému právnímu sporu na území Evropské unie zatím nevyjádřil.

Spotify se rozhodlo pro podání stížnosti v EU kvůli tomu, že jde o společnost se sídlem ve Švédsku, Evropská komise také zastává přísnější postoj proti zneužívání tržní síly. Komisařka Margrethe Vestagerová navíc tvrdě postupuje i proti velkým americkým technologickým firmám. Před necelým rokem došla komise k závěru, že Google v rozporu s pravidly volného trhu svázal operační systém Android se svými aplikacemi a službami. Výsledkem byla rekordní pokuta ve výši pěti miliard dolarů.

Už na konci roku 2017 šéfové Spotify a Deezeru napsali dopis předsedovi Evropské komise Junckerovi s požadavkem na zajištění rovného hřiště na platformách vlastněných velkými americkými firmami včetně Applu a Amazonu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Pět hříchů Applu podle Spotify

Spotify spustilo samostatnou webovou stránku Time to Play Fair s pěti základními výtkami proti Applu i s časovou linkou, která ukazuje, jak se vztah Applu a Spotify vyvíjel. Firma přitom připomíná i velkou nejistotu, zda Apple vůbec pustí konkurenční službu na své telefony a multimediální přehrávače iPod Touch – Apple už na prvním iPhonu nabízel vlastní obchod s hudbou – skladby a alba ale prodával. Kvůli popularitě Spotify a dalších streamovacích služeb přitom prodeje hudby poklesly. I to vedlo Apple ke koupi výrobce sluchátek Beats a provozovatele streamovací hudební služby Beats Music, která vytvořila základ pro Apple Music.

Pokuty EK za nekalé soutěžní jednání

2,93 miliardy eur

Kartel výrobců tahačů (DAF, Daimler, Iveco, MAN, Volvo/Renault) za dohody o cenách.

2,42 miliardy eur

Google za zneužití dominantního postavení ve vyhledávání a zvýhodňovaní Nákupy Google.

2 miliardy eur

Součet pokut pro Microsoft, mj. 860 milionů za to, že po udělení pokuty 497 milionů eur nepřestal s nekalými praktikami.

Prvním nefér krokem podle Spotify je fakt, že Apple neúčtuje třicetiprocentní poplatek za využití platebního systému v aplikacích všem aplikacím. Podle Spotify třicet procent z každé platby neplatí například Uber nebo Deliveroo či Apple Music. Apple tak údajně znevýhodňuje služby, které jsou konkurencí pro jeho služby.

Druhým sporným postupem má být fakt, že Apple brání Spotify v komunikaci s uživateli na platformě iOS. Pokud firma nepoužívá platební systém od Applu, majitel platformy nedovolí zobrazit uživatelům informace o cenových akcích, jako jsou tři měsíce placené služby za třicet korun. Spotify nemůže takovou informaci zobrazit v aplikaci, nesmí dokonce ani zasílat nabídky předplatného na e-maily uživatelů registrovaných s pomocí Apple ID.

Třetím přečinem Applu je komplikovaná možnost přechodu na placenou verzi. V aplikaci na iOS není možné zobrazit odkaz na placenou službu, k objednání placené veze je nutné použít webový prohlížeč, a i na to musí přijít sami.

Čtvrté protivenství spočívá v tom, že Apple odmítá schválit nové vylepšené verze aplikace Spotify, které obsahují opravy chyb, zatímco nové verze Apple Music takovým problémům nečelí.

Pátý klacek pod nohy hází Apple konkurentům podle Spotify tím, že jim znemožnil přístup na některá zařízení – Spotify nelze přehrávat na chytrých reprosoustavách Apple HomePod, Spotify nelze ovládat přes Siri a Spotify nemůže ani do Apple Watch. Apple Music samozřejmě ano.

Právě další omezení, která Apple uplatňuje vůči konkurenci, mohou být důvodem, že stížnost míří na Apple, nikoliv na Google, který také provozuje hudební službu Google Play Music.

Větší chce ochranu před bohatším

Apple po třech letech od spuštění své vlastní hudební služby získal už padesát milionů platících zákazníků. Konkurenční Spotify, které neomezený přístup k hudbě nabízí už jedenáctý rok, si udržuje náskok – švédské firmě platí 96 milionů zákazníků a dalších 111 milionů lidí poslouchá hudbu doplněnou o reklamu. Počet platících zákazníků se Spotify podařilo meziročně zvýšit o 40 procent.

Dvojnásobný počet platících zákazníků je jednou z okolností, které mohou oslabit argumenty vznesené proti Applu. Zásadnější ale je fakt, že Apple v Evropě nemá dominantní postavení na trhu mobilních telefonů – mnohem větší tržní podíl v rámci EU má Android díky větší nabídce levnějších zařízení. Podle společnosti StatCounter patří v Evropě Applu 28 procent trhu (podle počtu přístupů k webu), na Android připadá 71 procent. Apple má navíc většinu svých zákazníků v USA, kde byla podle vyjádření Tima Cooka ze srpna loňského roku služba Apple Music jedničkou na trhu. Spotify má v USA přibližně třetinu zákazníků.

Spotify a obrana útokem

Spotify se ve vedle stížnosti k Evropské komisi snaží s konkurencí bojovat i na obchodní úrovni. Díky marketingové spolupráci se Samsungem je Spotify předinstalovanou aplikací na telefonech korejské značky. Noví zákazníci, kteří ještě nikdy Spotify nevyzkoušeli, mohou díky této spolupráci získat přístup k prémiové verzi na šest měsíců, zatím pouze v USA. Nově v USA začalo Spotify nabízet také společné předplatné s on-line videopůjčovnou Hulu – v rámci Spotify Premium získají uživatelé i přístup k televizním pořadům a filmům na platformě Hulu ve verzi s reklamami, která jinak stojí šest dolarů plus daň.

Spotify také vyrazilo na nákup a koupilo hned dvě společnosti zaměřené na produkci a distribuci podcastů, které tvoří oblíbenou kategorii audio-obsahu na zařízeních od Applu.