Zavřená škola neznamená konec učení. Rozdíl ve způsobu, jak učit bez dětí ve třídě, se ale razantně liší nejen mezi různými školami, ale i mezi jednotlivými učiteli na stejné škole. Podobně jako ve zbytku společnosti je znát velký rozdíl ve vztahu k moderním technologiím, které mají největší potenciál překlenout následující týdny.

"Osmileté gymnázium, kam chodí starší dcera, okamžitě aktivovalo on-line výuku, na základní škole, kam chodí ta mladší, se zatím nic neděje," svěřil se kolega Martin Ehl ze zahraniční redakce Hospodářských novin. Stejnou zkušenost mají desetitisíce dalších rodičů v celém Česku.

V tuto chvíli stovky aktivních kantorů hledají nejefektivnější způsob, jak zůstat s dětmi v kontaktu a udržet výuku v chodu. Jen sdílený dokument "Studujeme z domova", který slouží jako zdroj odkazů na nejrůznější on-line aplikace a výukové materiály, si prohlíží desítky učitelů. Stejně jako u podobných crowdsourcovaných dokumentů ale hrozí zahlcení – do seznamu se může dostat příliš mnoho tipů, které často mají jen malou užitnou hodnotu a aktuálního problému se dotýkají jen okrajově.

"Zdrojů je dost, potřebujeme ale vytvořit návody, jak s nimi mají učitelé, kteří je doposud nevyužívali, pracovat," vysvětluje aktuální náplň své práce Daniel Pražák, jeden z výrazných propagátorů moderních metod výuky v Česku. Základní příručku pro učitele zveřejnilo 12. března večer i ministerstvo školství na svém webu. Primárně jde o překlad 15 základních pravidel on-line výuky od americké neziskové organizace Global Online Academy a o řadu odkazů na informační zdroje shodných se sdíleným dokumentem, který vytvářejí sami učitelé.

Nutnost vysvětlit a naučit správně používat nové on-line systémy připomínají i IT experti, kteří se ve vzdělávání angažují delší dobu a vyzývají kolegy, aby zkusili tento typ pomoci nabídnout školám ve svém okolí. "Učíme učitelky nahrávat video, pracovat s on-line nástroji, řešit videokonference, on-line formuláře atd. Zda to půjde, ukáže příští týden. A určitě pomůže, pokud ajťáci vyhledají školu v okolí a nabídnou jí svou pomoc," říká Jindřich Šaršon, zakladatel vývojářské společnosti TappyTaps. Pro zájemce o pomoc se školením učitelů vytvořil i manuál.

S výukou doma bude pomáhat i Česká televize, plánuje od pondělka spustit výuku pro první stupeň základních škol - matematiku, češtinu, prvouku a cizí jazyky. 

 

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Problém, jak využít různé on-line nástroje, se týká stejnou měrou i rodičů, kteří mají doma děti školního věku. Domácí úkoly a zadání pro další výuku totiž dostávají nejednotnou formou, a to i v rámci jedné školy. "Je důležité, aby se shodla celá sborovna na tom, jak se bude učit dál. Pro žáky je důležité, aby v zadáních od různých učitelů neměli zmatek," vysvětluje Pražák. "Jakmile se shodne celý učitelský sbor, začne být příprava nesmírně efektivní," dodává.

Spousta postupů a zdrojů je přitom stejná pro učitele i rodiče a zásadní je začít něco dělat. Podobně jako při práci z domova je i pro děti důležité udržení denního rytmu. Pyžamové dny jsou příjemné, ale rychle se omrzí a děti i dospívající středoškoláci se na učení mohou i těšit. 

Nejlepší je to, co všichni znají/mají

Nejlepší výchozí pozici mají učitelé i rodiče, kteří moderní technologie používají. I když se různé systémy v detailech liší, logika ovládání a základní funkce jsou podobné u různých systémů videokonferencí i systémů pro řízení vyučování. Školy přitom často mají i potřebné licence k systémům od Googlu nebo Microsoftu podle toho, jaké aplikace a služby škola využívá.

Microsoft i Google, ale i menší služby jako Kahoot pro tvorbu kvízů nabízejí běžně placené služby k dispozici zdarma. V případě Microsoftu a Googlu jde primárně o systémy videokonferencí s možností sdílení podkladů pro velký počet účastníků, Google Meet a Google Teams. Google má také služby přímo pro řízení výuky pod názvem Google Classroom. Pro týmové řešení delších úloh – projektů, referátů nebo analýz – se hodí Google o trochu více než Office 365 díky robustnější podpoře on-line spolupráce, alespoň podle zkušeností autora článku.

Vedle Windows a Office či Google Apps používá většina škol v republice také informační systém Bakaláři, který kromě známkování nabízí také funkci zadávání domácích úkolů. Samotné rozeslání pokynů "nastudujte si strany 43 až 55 a napište referát" ale nepředstavují plnohodnotnou náhradu výuky ve třídách.

Rodiče by měli myslet nejen na to, aby hlídali děti, zda plní úkoly zadané učiteli, ale hlavně by se jim měli věnovat při samotném učení, i když je náročné přijít z práce a nastoupit ještě druhou, "pedagogickou" směnu. V dalších týdnech snad co nejvíce škol začne nabízet skutečnou on-line výuku, tedy výklad a dialog se žáky. Do té doby je možné třeba zvýšit limity na zábavné používání elektroniky – aby si děti mohly po učení zahrát třeba Minecraft, některou z desítek her ze série Lego nebo třeba virtuální fotbal či hokej, ideálně s rodiči.

Pro udržení kontaktu i pro samotnou výuku přitom mohou uživatelé použít i méně tradiční možnosti, jako je streamování přes služby Twitch nebo Mixer, které primárně vznikly ke streamování videoher, ale umožňují při dodržení licenčních podmínek vysílat v podstatě jakýkoliv obsah (zakázaná je například nahota). Vedle živého vysílání navíc tyto platformy umožňují i vysílané video zpřístupnit k pozdějšímu zhlédnutí. V průběhu vysílání může učitel se žáky komunikovat. U menších dětí může být problém v požadavcích na minimální věk, který je u většiny on-line služeb 13 let. V praxi a za souhlasu rodičů je ale možné nad tím přimhouřit oči. Ve skutečnosti i děti na prvním stupni mají například třídní skupiny v aplikaci WhatsApp.

Související

U dětí na prvním stupni by učitelé měli ověřit také technické vybavení, které mají děti k dispozici. Statistické informace říkají, že drtivá většina domácností v Česku je vybavena osobním počítačem a chytrým mobilním telefonem, to ale neznamená, že k nim děti mají neomezený nebo vůbec nějaký přístup. Stejně tak není jisté, že s technologiemi, jako je Google Meet nebo Microsoft Teams, umí pracovat rodiče, kteří by to měli dětem ukázat.

Vedle on-line setkávání prostřednictvím videokonferencí je proto nutností "asynchronní" systém – on-line dostupnost učebních podkladů nějakou snadno přístupnou formou, i kdyby to měl být tradiční e-mail.

Internet plný učiva

S YouTube a pár odbornými články je možné vyrobit kroužkovou zbroj doma jen z vázacího drátu nebo třeba vlastní reprosoustavy, můžete se naučit i kovat, plést a vařit. Internet je sice daleko od ideálů a akademického ducha prvních let své existence, ale to neznamená, že kvalitní obsah zmizel, jen je potřeba ho najít.

Hledání trochu usnadňuje nakladatelství Fraus, které nabízí rodičům i učitelům možnost získat sadu elektronických učebnic do odvolání zdarma. Zájemci se musí registrovat na jejich webu a vyřízení licence může kvůli velkému zájmu  trvat. V současnosti to firma zvládá do jednoho dne, to se při měsíčním stavu nouze nezdá jako příliš dlouhé čekání. Při registraci ve středu dopoledne přišel aktivační e-mail jen po několika hodinách. Jde ale primárně jen o knihy v elektronické podobě bez interaktivních prvků, což není příliš atraktivní pro samostudium. Kromě toho Fraus nabízí také možnost procvičování učiva na portálu Škola s nadhledem.

Bez nutnosti instalovat aplikace a stahovat elektronickou verzi učebnic nabízí výukové materiály s interaktivním obsahem společnost Nová škola na adrese Učebnice.online. V souvislosti se zavřením škol firma nabízí všechny učebnice zdarma na 30 dní s tím, že v případě potřeby platnost bezplatného přístupu prodlouží do 30. června.

Pro rodiče i samotné děti je pak ideální výchozí bod pro pochopení nové látky vedle učebnic práce s Wikipedií, Khanovou školou nebo YouTube. Wikipedia i v české verzi navzdory odmítání v akademické sféře nabízí velké množství kvalitních informací jako základ a spoustu odkazů na podrobnější zdroje, včetně primárních zdrojů, jako jsou vědecké studie.

Khanova škola obsahuje 3000 videolekcí v češtině. Díky videoklipům jde často o názornější výklad, než jaký poskytují samotné učebnice. Na YouTube pak lze najít spoustu doplňkových materiálů. Například pro přírodovědu seriál Byl jednou jeden život.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+

Komentáře ke článku

Hynek Krátký 14.03.2020 23:18
My učitelé jsme teď zavaleni obrovskou spoustou nabídek mnoha aplikací, je problémem se v tom vyznat. Je to podobné situaci, kdy musíte vymalovat pokoj a nevíte si rady, co k tomu pořídit. Moc vám nepomůže, když vás známý zavede do hypermarketu a ukáže vám nedohledné regály plné zboží... Pomůže vám člověk, který vám řekne: vymalovat pokoj? K tomu potřebujete štafle, kyblík barvy, váleček na natírání, plachty na přikrytí nábytku. A potom vám ke každé položce nabídne 2-3 možnosti, ze kterých si vyberete. Takovému postupu se v IT řeči říká architektura systému. Tato architektura systému musí být založena na tzv. business procesech, tj. seznam činností, které organizace provádí. O tom mají ajťáci jen velmi mlhavou představu. Hlavní procesy ve výuce jsou: a) organizování, b) výklad nové látky, c) procvičování, d) zkoušení, e) evidence f) individuální konzultace. Architektura systému musí počítat s těmito základními procesy a k nim pak hledat jednotlivé nástroje. Podle vlastní praxe z minulého týdne dnes vím, že tato architektura se může i u jednotlivých tříd lišit (tedy ne v popisu procesů, ale v nástrojích, které je podporují). Na trhu existuje nerovnováha, protože naprostá většina IT systémů podporuje jen proces procvičování, ale to je jen jeden z procesů - teprve jejich souhrn znamená kvalitní vzdělávání.
Pavel Valchář 13.03.2020 16:51
Kdyby to bylo tak, jak autor naznačuje, tak by byly školy zbytečné, ale tak to není. Osobní kontakt lze těžko kvalitně a plnohodnotně nahradit...
Redakce iHNed - Otakar Schön 13.03.2020 20:38
To, že je možné kvalitní vzdělávání doma, je nepopiratelné. Ostatně v Austrálii to umí systémově kvůli malé hustotě obyvatel ve vnitrozemí, například. Neznamená to, že je to lepší než klasická škola, jen, že je to možnost. A u domácí výuky stejně jako u té školní záleží na tom, jak kvalitní má dítě učitele. Ostatně i u standardní školy je vliv rodičů důležitý. Společenský vliv školy je jiná věc, v textu se snažím naznačit, že pro děti existují řešení, jak neztratit měsíc času.
Jan Šedo 13.03.2020 08:37
Po dobu uzavření škol mohou všichni učitelé a rodiče využít elektronické verze učebnic Hejného metody vydané společností H-mat, o.p.s. skrz portál www.h-edu.cz ( https://www.h-edu.cz/ucebnice/27ef8e0f-e644-43de-abe8-245ffba65985) včetně metodických komentářů a webinářů k Hejného metodě. Online prostředí umožňuje i tvorbu vlastních pracovních listů.
Newsletter

KaranTéma HN

Jste doma a už nevíte, co si přečíst, na co se podívat, jak zabavit děti? Právě pro vás jsme spustili nový newsletter KaranTéma HN.

Každý všední den vám pošleme pár tipů na zajímavé články, knížky, filmy, seriály nebo recepty.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru