Tvrdou karanténu, kdy silnice vedoucí z města hlídala policie i vojáci, zažily v Česku dvě obce v okolí Litovle a Uničova. Mezi firmy, které razantní opatření zasáhlo, patří vedle sýráren vyrábějících Gran Moravii také dvě velké audio značky: SEV Litovel, který vyrábí nejvíce gramofonů na světě, a Acoustique Quality, český výrobce reprosoustav, které se dobře prodávají i v USA.

Situace v Července stále není veselá, přesto výroba jede, a protože padla "rezervace", jak uzavření oblasti místní říkali, je nejlepší čas poslechnout si nejlepší firemní regálové reprosoustavy v poměru ceny a výkonu. Pontos 9 se vejde i na pracovní stůl a zároveň s přehledem promění obývák v koncertní síň. Nebojí se ničeho a je jedno, jestli řádí The Cure nebo Bacily.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Pontosy původně měly nepříliš záviděníhodnou roli. Chtěl jsem vyzkoušet, jak se moderní reprosoustavy srovnají s legendárními bazarovými konkurenty. Jednoduše mě zajímalo, jak zní zvuk za pět tisíc korun (přibližně 15 v původní ceně a 20 s inflací). Bylo to trochu neuctivé a Pontosy mi to daly najevo hned při příjezdu.

Související

Reprosoustavy zabalené separátně měly v balení drobný bonus – bavlněné rukavice pro manipulaci s korpusy pokrytými luxusním klavírním lakem. Model, který dorazil na recenzi, byl konzervativnější – černé provedení s černými měniči a černou krycí mřížkou, kterou na místě drží skryté magnety. Za stejnou cenu se prodává i naprosto nádherná varianta s bílým lakem a kontrastujícími měniči. Je to protiklad toho, čím mě okouzlily reprosoustavy Wega 78 stejného výrobce nebo legendární Yamahy NS-1000 a jejich levnější variace včetně NS-344. Černá verze je ale logický výběr pro většinu lidí, existence extravagantního bílého provedení je milý bonus pro fajnšmekry.

Reprosoustavy AQ Pontos 9 nezaberou moc místa, ale dají o sobě vědět

Vybalení a správné usazení reprosoustav do prostoru není nijak zvlášť náročné. Výhodou je přední vyústění bassreflexu. Dík tomu snesou Pontosy 9 umístění i kousek od zdi, nebo dokonce v knihovně, tam je ale nutné, stejně jako při postavení na stůl, použít antivibrační podložky. Výrobce doporučuje hroty, ale osobně mám mnohem lepší zkušenost s antivibračními podložkami z pryže nebo korku – takové, jaké se dávají pod nábytek nebo pračky. Bez podložky se při vyšších hlasitostech přenášejí vibrace basových tónů do nábytku. Další variantou, třeba pro využití v hodně náročném domácím kině jako zadní kanál, mají AQ i držáky na zeď.

Nejvíce jim to ale bude slušet na stojanech. Mimochodem skvěle vypadá Pontos vedle gramofonů Pro-Ject s klavírním lakem. Není to nijak překvapivé, klavírní lak s klavírním lakem ladí. Nutné je na nich ale utírat prach, na černém povrchu je všechno vidět. Vedle rukavic by v balení měla být ještě prachovka.

Nároky na umístění v prostoru nejsou nijak přehnané, Pontosy 9 jsou poměrné úzké, čelní strana má jen 18 centimetrů, hluboké jsou reprosoustavy 28 centimetrů a na výšku mají stále decentních 38 centimetrů. Objem 10 litrů a hmotnost 8 kilogramů je v této kategorii spíše standard. Nadstandardní je ale pevnost samotných reprosoustav s ozvučnicí z MDF. Pomáhá jí kromě vnitřní konstrukce také osm vrstev pevného laku.

Reprosoustavy AQ Pontos 9 nezaberou moc místa, ale dají o sobě vědět

Český zvuk s měniči z Dánska

Návrh reprosoustav a jejich výroba – to je čistě česká, nebo spíše moravská záležitost, ale klíčem ke zvuku jsou měniče a ty vyrábí dánský Scan-Speak. V Července vsadili na tradiční dvoupásmové uspořádání a kombinaci deseticentimetrového plnopásmového měniče s membránou ze skelných vláken a "palcového" výškového reproduktoru s patentovaným dvojitým prstencem a kuželovitým výstupkem uprostřed, který zlepšuje prostorové vyzařování vysokých tónů. AQ se chlubí i kvalitní vnitřní kabeláží od AudioQuestu a také ručním pájením součástek výhybky – to je kontroverzní téma, protože efektivně ručně přímo propojené součástky nevypadají tak spořádaně až krásně jako to, co dělá třeba Xavian, ale v tomto případě je podle mě důležitá funkce, ne design vnitřností, které uživatel nikdy neuvidí.

Prostý popis reproduktorů a hlavně velikost basového měniče nevzbuzuje zrovna velkou důvěru ve schopnost reprodukovat plný a dynamický zvuk, zvláště ve srovnání s podobně drahými sloupovými reprosoustavami se dvěma woofery nebo i ve srovnání s retro Bowers & Wilkins DM601 S2. Ty patří k nejlépe hodnoceným regálovkám historie, a to díky kombinaci na svou dobu unikátního "nautilus" tweeteru a kevlarového wooferu s průměrem 16,5 cm.

Reprosoustavy AQ Pontos 9 nezaberou moc místa, ale dají o sobě vědět

Papír je jedna věc, ale pak tu jsou uši a měřicí mikrofony. Výrobce deklaruje frekvenční odezvu 45 až 43 tisíc Hz, což stačí na věrnou reprodukci hi-res audia. Bowersy proti tomu mají papírových 70 Hz až 20 kHz. Oba výrobci uvádí tyto hodnoty v toleranci 6 db.

Už z papírových parametrů je zřejmé, že první generace "lidového" výškového reproduktoru uloženého v dlouhé trubici na moderní "supertweetery" z Dánska ztrácí v ultrasonické části spektra. Čistě prakticky ale právě tato část není podstatná, protože nad 20 tisíc Hz slyší maximálně děti, hudební informace tam není. Zajímavější je spíše fakt, že moderní reprosoustavy s o polovinu menším měničem dokážou zahrát nižší tóny než větší model.

Měření ukázala, že legenda je legendou a hraje i po těch dvaceti letech výborně. Dokázala ale také to, že moderní reprosoustava toho dokáže více a lépe. Pontos 9 je skutečně audiofilská reprosoustava, která má výrazně vyrovnanější zvuk než DM601 S2. I díky umístění u pracovního stolu v rohu jsem u Pontosu 9 naměřil výraznější basy mezi 40 a 100 Hz, ovšem celé střední pásmo i výšky vykazují i ve speciálně nijak neupravené místnosti výsledek plně v toleranci uváděné výrobcem. Zatímco B&W má frekvenční křivku nakloněnou, Pontos 9 má na levém konci malý hrb a potom v podstatě přímku.

Reprosoustavy AQ Pontos 9 nezaberou moc místa, ale dají o sobě vědět

Musím říct, že Pontos obstojí velmi dobře i ve srovnání s monitory Yamaha NS-344 s uzavřenou ozvučnicí s přibližně trojnásobným objemem. Yamaha dokáže vykreslit ještě více detailů ve středním pásmu, ale hrát začíná až od 70 Hz a basy má sice přesné, ovšem jich má z pohledu dnešního posluchače vlastně málo. Pontos 9 proti japonskému veteránovi nabízí hezké, důraznější basy, které nutí člověka trochu pohupovat hlavou při poslechu taneční hudby a zároveň při kritickém poslechu Mé vlasti nebo Bolera nabídne více energie, dynamičtější projev, který neunaví ani po hodinách porovnávání zvuku z gramofonu, CD a digitálního streamu v master kvalitě. Yamaha je možná až příliš analytická.

Bacily, Bolero i Battlefront

Apokalypsa duše z alba Sluneční věk Bacilů zmíněných v úvodu recenze není zrovna populární skladba mezi audiofily, v mainstreamu vůbec, ale při testování "karanténní" reprosoustavy se vlastně docela hodila. Díky výraznému oddělení stereo kanálů v úvodu skladby a přechodech počítačových efektů si na Pontosech posluchač "osmdesátky" užije s parádní prostorovostí a velkým množstvím detailů.

Pontos 9 si poradí i s náročnějšími kousky. Smetanova Vltava z cyklu Má Vlast je přesně taková, jakou si ji pamatuji z koncertů. Není problém reprosoustavy vybudit na "realistickou" poslechovou hlasitost a gradace. Popravdě řečeno u PC si s reprosoustavami poradil i firemní základní zesilovač M4 DO USB s výkonem 50 W. S Yamahou A-960 si rozumí naprosto skvěle, i když je dělí čtyřicet let vývoje.

Většinu času jsem poslouchal Pontosy připojené k počítači přes USB konektor do zesilovače s Xboxem připojeným přes externí převodník z optického výstupu. Vedle hudby je naprosto bezproblémové i sledování filmů nebo hraní videoher. Pontosy ve stereokonfiguraci nabízejí perfektní podání prostoru ve hrách i filmech a díky věrnému střednímu pásmu jsou dialogy krásně čitelné a přirozené i bez systému prostorového zvuku. Efekty, třeba ve hře Star Wars Battlefront 2 na Xboxu One, zněly skutečně filmově. Osobně jsem netoužil ani po subwooferu. Při reprodukci hudby ale Pontos vyloženě exceloval.

Reprosoustavy AQ Pontos 9 nezaberou moc místa, ale dají o sobě vědět

Potvrdil jsem si ve výsledku, že jde o skvělé reprosoustavy pro near field poslech s relativně nízkou hlasitostí i pro kritický poslech v místnosti standardních rozměrů. Pro velké místnosti se regálovky nehodí. Pontos 9 má navíc poměrně konzervativní maximální výkon – 60 W. Jenže i to při citlivosti 87 dB znamená hlasitost 107 db ve vzdálenosti 1,5 metru, což je skvělý způsob, jak přijít o sluch. I z pěti metrů bude maximální hlasitost 97 dB, což je příliš pro dlouhodobý poslech.

Pontos 9 od Acoustique Quality se prodává za 19 990 korun za pár v černém nebo bílém provedení, za příplatek se dá domluvit i jiné barevné provedení v lesklém laku, to je výhoda lokální produkce. Cena přitom naprosto odpovídá kvalitě – a to zpracování i zvuku.

Popravdě Pontos 9, tedy regálovka s malým, deseticentimetrovým měničem, hraje hlubší basy a má vyrovnanější zvuk než moje Wegy 78 s dvojicí hliníkových wooferů. No a pro někoho, kdo má méně prostoru nebo chce skvělý zvuk k počítači či do ložnice, je Pontos 9 skvělou volbou. Za slyšitelně lepší zvuk se musí už hodně připlatit. Vyšší model Pontos 3 stojí už skoro 60 tisíc korun a u konkurence je to podobné. Nepříjemné je hlavně to, že zvuková studia, kde je možné si reprosoustavy poslechnout před koupí, jsou teď zavřená. Kvalitní zvuk je přitom jedna z věcí, které pobyt doma opravdu zpříjemní.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností odemykat placené články pro přátele.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa moderních technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru