Polský CD Projekt Red je firma, které fanoušci odpustí téměř cokoliv. Autoři herního Zaklínače v minulosti ukázali, že hráčům naslouchají. Bezplatná vylepšení pro Divoký hon jsou učebnicový příklad toho, jak se buduje značka a loajalita zákazníků. CD Projekt teď náklonnost fanoušků potřebuje. Cyberpunk 2077, několikrát odložený, konečně vyšel, ale skutečně hrát a užívat si ho může jen zlomek z osmi milionů lidí, kteří si hru během prvního dne koupili.

Slib živoucího města a spojení s Keanu Reevesem byl dechberoucí, osm let vývoje ale nestačilo. A nejspíše to není jen nutností přejít na práci z domova a s tím spojenými komplikacemi. Místo dalšího odkladu se Cyberpunk 2077 dostal ven rozbitý. Kolik toho je možné odpustit a co je už za čarou?

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

CD Projekt s Cyberpunkem některé hranice překročil, ale hra samotná za to nemůže. Vytvořit rozsáhlý otevřený svět koncentrovaný do prostředí jednoho velkého města není nic snadného. Svět postavený na základě trochu stolní hry Cyberpunk a inspirovaný knihami jako Sní androidi o elektrických ovečkách (Bladerunner) nebo Neuromancer má spoustu možných podob, ale jasně nastavená pravidla. Mimo ně je tvorba postav. Tady se scenáristé nemohli opřít o jasně definované postavy, jako jsou Geralt, Yennefer a Ciri.

Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času
Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času
Foto: CD Projekt RED

Příběh V a Stříbrorukého Johnnyho je ukázkou kreativity a umu ještě většího kalibru než Krvavý baron z Divokého honu. Dlouhá marketingová masáž, která běží už více než rok v kuse, přitom v mém případě místo vzbuzení napětí a zvědavosti spíše vzbudila pochybnosti. I když to zní jako rouhání, nakonec jsem se na Cyberpunk netěšil. O to více mě překvapilo, jak rychle jsem si zvykl na V a její okolí.

V mém případě je V dívka, která připomíná Triss ze Zaklínače. Dítě ulice, drsná, sarkastická, přitom pořád trochu naivní. Žoldák, který věří v dobro a zlo, což je ve světě Cyberpunku zásadní nevýhoda. Rozhodují peníze a prospěch, ne rodinné vztahy nebo přátelství. Ale herní scénář na tomhle kontrastu staví. Aby si hráč mohl vybudovat vztah k postavě, kterou zná jen z útržků marketingových videí, je úvodní část hry pevně nalinkovaná, i když i tady autoři dali hráčům možnosti změnit průběh úvodní příběhové mise.

Xbox Series S na první pohled nevypadá jako vítěz, ale umí překvapipt
Xbox Series S na první pohled nevypadá jako vítěz, ale umí překvapit.
Foto: Otakar Schön

Na základě rozhodnutí v rozhovorech může být první "velká rána" docela drsným bojem proti velké přesile nebo snadnou procházkou díky silným spojencům. Anebo, s trochou trpělivosti a šikovnosti a správnými implantáty, dokáže váš nebo vaše V nepřátele obelstít a proklouznout jim mezi prsty. Jen výsledek prvních úkolů se nezmění. Dojde tak i k drobným rozporům mezi samotnou hratelností a animovanými sekvencemi, ale to je malá daň za to, že si hráč zvykne na svou postavu a její svět.

Největší herní ostuda roku

Uzavřenější kompozice úvodní části hry pomáhá také vytvářet lepší dojem o tom, jak celá hra funguje. Postavy a příběh i celé prostředí totiž mají ten správný náboj a příběhová linka je vlastně docela krátká, přístupná i lidem, kteří nechtějí věnovat jedné hře stovky hodin. O prvním dějství se hra otevře a s ní se více projeví technické problémy. Ty nebudou všichni hráči vnímat stejně, mají totiž dvě tváře. Pro majitele novějších konzolí a výkonných PC je hra sice trochu nevybroušená, ale hratelná a v některých ohledech i dechberoucí. Většina lidí ale hraje na hůře vybavených počítačích a na základních verzích konzolí PlayStation 4 a Xbox One, a tam je to skutečný a nefalšovaný průšvih.

Cyberpunk 2077 na reklamních obrázcích vypadá jinak než jak ho uvidí většina hráčů
Cyberpunk 2077 na reklamních obrázcích vypadá jinak, než jak ho uvidí většina hráčů.
Foto: CD Projekt RED

Hra bez špičkového PC starého dva tři roky nebo nedostatkové konzole nové generace vypadá a běží mnohem hůře, než naznačovaly oficiálně zveřejněné záběry z hraní a oficiální doporučené konfigurace PC pro různé úrovně detailů. Možná by se to dalo odpustit, kdyby to CD Projekt předem přiznal, i s rizikem, že část lidí zruší předobjednávky nebo si hru prostě nekoupí. Místo toho v Polsku udělali něco, co lze označit jen jako prasárnu. Omezili přístup k recenzním kopiím pouze na malé množství médií, která testovala hru na špičkových počítačích. Videorecenze byly ještě více zmanipulované – recenzenti nesměli použít vlastní záběry z hraní, k dispozici měli jen videa od CD Projektu. Osm let práce stovek lidí tak rozhodnutí šéfů CD Projektu zasypalo hnojem.

Nejhorší na tom je, že Cyberpunk 2077 bude za pár měsíců z technického pohledu mnohem lepší hra. Ukázal to Zaklínač 3, který měl po vydání také problémy, navíc se kolem něj spustila velká vlna protestů kvůli horší grafice, než jakou vývojáři ukazovali před vydáním hry. CD Projekt opravil, co mohl, a přidal spoustu drobností zdarma, a k tomu dvě skvělá rozšíření.

Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času
Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času.
Foto: CD Projekt RED

Je pochopitelné, že CD Projekt nechtěl další trapas v podobě dalšího odložení. Už v červnu 2020 se prodávala limitovaná verze Xboxu One X s designem Cyberpunku, nyní jsou v prodeji i tenisky Adidas v designu nové hry CD Projektu. Kdyby nevyšel… bylo by to zlé. Ale proč firma nevydala jen PC verzi a verzi pro novou generaci konzolí? Možná by fanoušci vzali vidle, takže spuštění všeho najednou bylo menší zlo. To je vlastně stylové s ohledem na svět Zaklínače.

Jenže je rozdíl spustit něco nedokonalého a předem to přiznat a na druhou stranu pustit ven vědomě zmetek a tvářit se do poslední chvíle, že se nic neděje. Jinak si zpřístupnění recenzních kódů pro konzole jen půl dne před vydáním hry nelze vysvětlit. Ani tři dny po přidání se CD Projekt Red hráčům za obrovské množství technických chyb a nehratelnou podobu Cyberpunku 2077 na základních konzolích neomluvil. Z nejmilovanější firmy v herním průmyslu se tak stává jen další bezskrupulózní korporace.  

Aktualizace: mezi napsáním textu a jeho vydáním už CD Projekt Red vydal další aktualizaci, která odstraňuje malou část problémů, na Xboxu Series X v režimu kvality obrazu vypadá ještě o něco lépe, ale uživatelům PlayStation 4 už Sony začalo vracet peníze za nákup hry, pokud si o toto řešení problémů se stabilitou Cyberpunku požádají.

Aktualizace 2: V pondělí ráno, čtyři dny po vydání hry, vydala firma prohlášení, které začíná omluvou za to, že CD Projekt neukázal hru běžící na PlayStation 4 a Xboxu One, a neumožnil tak zákazníkům udělat informované rozhodnutí o koupi. Dále firma slibuje opravení chyb i zlepšení grafiky. Po první aktualizaci vydané tento víkend přijde ještě do Vánoc druhá záplata. CD Projekt plánuje další větší aktualizace pro základní verze konzolí na leden a únor. Firma nabízí také vrácení peněz. Hráči o to mají požádat v obchodech, kde hru koupili, pokud neuspějí, mají se obrátit přímo na CD Projekt.

Aktualizace 3: Český distributor uvedl, že zákazníci, kteří si pořídili fyzickou verzi hry, mají v případě zájmu o vrácení peněz kontaktovat přímo CD Projekt na adrese helpmerefund@cdprojektred.com. Vrácení hry na prodejnách v ČR není možné. 

Omluva vedení CD Projektu
Omluva vedení CD Projektu
Foto: CD Projekt RED

Nevyužitý potenciál přímo ve hře

Vedle špatné optimalizace a spousty chyb, které se projevují například levitujícími auty (futuristické) nebo cigaretami visícími ve vzduchu (hloupé), má Cyberpunk 2077 také nedostatky z pohledu hratelnosti. Největší slabinou je to, jak hra vrhá hráče do obřího světa a zahltí ho velkým množstvím možností. Pro kované fanoušky je to jistě příjemné, ale spousta lidí kouká na seznamy možných vylepšení herní postavy dost vyděšeně a bez větší možnosti si vyzkoušet, co je vlastně lepší. Získat dostatek bodů na to, aby si hráč vylepšil všechno, co by chtěl, vyžaduje obrovskou časovou investici, samotný herní příběh přitom postupuje svižně. A bohužel statistiky ukazují, že většina hráčů nikdy neuvidí ani jeden z možných konců.

A většina hráčů si nejspíše si vystačí i jen s jedním začátkem – ve hře jsou přitom tři, liší se tím, jakou minulost si hráč pro svou postavu vybere. Může být dítětem ulice, skoro gangsterem od přírody, může být nomádem, který do města přišel zvenku, nebo zběhlým příslušníkem korporátní sféry, která kyberpunkové světy ovládá.

Ještě větší škoda je, že Cyberpunk 2077 nenabízí zdaleka tolik možností, jak vyřešit zadané úkoly, jak by se v tak hezkém otevřeném světě hodilo. Dobrou zprávou je jen to, že i když hra nabízí rozsáhlé možnosti hackování a elektronické "magie", klasické zbraně, nože nebo baseballové pálky fungují také a je to s nimi většinou snazší a rychlejší.

Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času
Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času.
Foto: CD Projekt RED

Na druhou stranu na Cyberpunku pracovalo řádově více lidí než na Kingdom Come Deliverance, ale Posázaví má ve srovnání s moderním Night City mnohem propracovanější logiku herního světa. Spoustu úkolů lze v KCD řešit několika různými způsoby a spousta herních úkolů pracuje s přirozeným střídáním denní doby a rutin, které mají nastavené různé postavy. Herní středověk pak působí přirozenějším dojmem. Úkolové postavy v Kingdom Come na hráče nečekají na jednom místě 24 hodin denně a někdy vyžadují trochu přemýšlení, ostatně i najít lapky v lese je náročnější než najít postmoderní pankáče v Cyberpunku, který uživatele vede na místo konkrétního úkolu s dokonalou přesností.

A pak je tu ta drobnost, že postavy nepřátel v Cyberpunku nepobraly moc inteligence. V takové The Division 2 dokážou nepřátelé spolupracovat, tlačit na hráče, nutí ho měnit taktiku, pohybovat se. Tady jsou souboje dost nuda. Nepřátelé vydrží spoustu zásahů, i když nemají brnění, jediným osvěžením je to, že se umí léčit, a že používají kybernetické útoky, které způsobí třeba oslepnutí nebo přehřátí implantátů vaší postavy, což bolí.

Samostatnou kategorií je potom řízení. Auta a motorky v Cyberpunku mají podobnou roli, jako nyní. Je to dopravní prostředek, ale také záležitost postavení a ega. Bez auta se dá obejít, Night City má funkční metro (Systém rychlého cestování), ale v autě se dějí zajímavé věci, často v něm V přijímá telefonické hovory. Bohužel samotné řízení je dost nepovedené a navigace je při vyšší rychlosti nepřesná. Počítačem řízení řidiči se snadno zaseknou, když narazí na nečekanou překážku, neumí objet zastavené auto, i když kolem mají deset metrů prostoru. Ale zase je fajn, že hráče při přecházení silnice může srazit auto. BESIP v akci. 

Jak si nejlépe užít Cyberpunk

První dobrou zprávou je, že Cyberpunk má český překlad – jen textový, nikoliv dabing, ale při množství textů, které ve hře jsou, je to skvělá zpráva. Pro nejlepší možný zážitek ze hry je dobré být také dospělý, hra je jednak dost krvavá, jednak může být obscénní, ale také se věnuje hlubším věcem, než je jen velikost umělých údů v sexshopech. Cyberpunk je svým způsobem filozofie, a filozofické otázky se objevují i ve hře. Celý herní příběh je na tom svým způsobem založený a může vyvolat nepěkné asociace s naší realitou a budoucností.

Pokud jde ale o hardware, pak je to jasné. Nejlépe se hraje na nejnovějších PC s nejlepšími grafickými kartami, které se bohužel podobně jako nové konzole nedají moc koupit. Na PC atmosféře hry hodně pomáhá kombinace raytragingu se strojovým učením, kterou nabízí jen Nvidia a prakticky funguje jen na nové generaci grafických karet GeForce RTX 30xx.

Nejsnazší je hrát na nových konzolích, ale i u nich se hráči musí smířit s velkým kompromisem. Běží na nich v podstatě neupravená verze z předchozí generace konzolí. To znamená, že v základním nastavení běží Cyberpunk 2077 na Xboxu Series X i PlayStationu 5 ve Full HD nebo o kousek výše v 60 FPS+-. Na Xboxu Series X je k dispozici také režim zaměřený na kvalitu obrazu, který výměnou za nižší snímkovou frekvenci nabízí ostřejší a detailnější obraz a více postav na obrazovce, takový živější svět.

Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času
Cyberpunk 2077 po osmi letech vývoje potřebuje ještě trochu času.
Foto: CD Projekt RED

Cyberpunk slibuje bezplatný upgrade pro nové konzole s lepší grafikou a snad i vylepšeným výkonem, to ale nejspíše potrvá s ohledem na to, že vývojáři mají spoustu práce s vylepšením toho, jak se hra chová na základních konzolích, které má řádově více lidí.

Špatná optimalizace Cyberpunku 2077 tak dává vyniknout otloukánkům. Skvěle se totiž hraje na Xboxu Series S, který spousta kovaných fanoušků konzolí i majitelů výkonných PC rovnou odepisovala. Ještě více ale Cyberpunk pomáhá streamovacím službám Stadia a GeForce Now. Na obou totiž hra funguje velmi dobře, samozřejmě v závislosti na rychlosti internetového připojení konkrétního uživatele, ale hardware, na kterém běží, je dostatečně výkonný a nedělá takové problémy jako verze pro konzole nebo snaha hrát s vysokým nastavením detailů na starším nebo obecně levnějším PC.

V jádru je Cyberpunk 2077 výborná hra, ale je poměrně náročné se k tomu dobrému jádru dostat. Do Vánoc se snad největší průšvihy podaří odstranit, sázkou na jistotu je ale počkat, až CD Projekt hru dostane do lepšího stavu. Každopádně pokud máte slabé PC a Cyberpunk jste si už koupili, můžete si ho zahrát ve službě GeForce Now s vyšší kvalitou obrazu bez dalšího placení. Se službou Stadia je to komplikovanější, Cyberpunk na Stadii chodí dobře, pokud máte rychlý internet, ale nepustíte si ho nikde jinde, i když si třeba časem koupíte lepší PC.