Rekordní rozpočet a doba přípravy, rekordní prodeje, ale také spousta dramat. Cyberpunk 2077 je hra plná protikladů. Velké plány se střetly s korporátními problémy, špatnou organizací práce a nakonec s pandemií. Jak skvělou hrou měl Cyberpunk být, a jak skvělou hrou má ještě šanci se stát, naznačují archaické artefakty z papíru.

Svět hry Cyberpunk 2077 a Cyperpunk 2077 Trauma Team z Nakladatelství CREW jsou v první řadě knihy pro fanoušky polského CD Projektu, kterých je kvůli nepovedenému vydání hry méně než ještě před rokem. Komiksový Cyberpunk má ale mnohem širší záběr, a navíc se celý soustředí na jednu z nejlepších částí hry, která zůstala zoufale nevyužitá.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Jedna z úvodních misí v Cyberpunku vede postavu V a s ní i hráče na pomoc dívce, která se dostala do problémů. Záchrana končí vypjatým okamžikem. V se podaří dostat k ženě včas a podat jí adrenalin, který ji nejen přivede zpět mezi živé, ale zároveň aktivuje vyřazený speciální čip, který vyslal hlášení Trauma Teamu. Borci v bojovém vybavení s podivnými přilbami vyskáčou ze vznášedla s namířenými automatickými puškami, a zatímco dva zbraňoví specialisté drží V v šachu, další dva zajišťují životní funkce unesené dívky. Zachrání ji, i když špinavou práci jste museli udělat vy.

Spojení cyberpunku a papíru
Spojení cyberpunku a papíru
Foto: Otakar Schön

První setkání s Trauma Týmem ve hře je intenzivní, působivé, a v podstatě poslední. Ve hře narazíte na zmínky o Trauma Teamu, vidíte reklamy na zdravotní pojištění, které zahrnuje nejen lékařské služby, ale i záchranu, pokud zranění těžko slučitelná se životem utrpíte v nepřátelském doupěti. Ale sami si takové pořídit nemůžete. A Trauma Team jako jedna z korporací v Night City hraje jen roli kulisy. Proto je komiks Cyberpunk 2077 Trauma Team tak zajímavý: je o Trauma Teamu.

Spojení cyberpunku a papíru
Spojení cyberpunku a papíru
Foto: Nakladatelství Crew

Hlavní hrdinkou komiksu je Nadia, která jako jediná přežila nezdařenou záchranu platinového klienta a po nějaké době se vrací do služby, což logicky neproběhne bez komplikací. Když máte ke klientům nějaký osobní vztah, dělá to podle všeho problémy i v budoucnosti plné kybernetických vylepšení lidského těla.

Komiks tak přináší odpovědi na otázky, které nejspíše napadly i hráče: Jak může fungovat Trauma Team v případě, že se jeho klient zaplete do války gangů a k jeho záchraně je nutné bojovat s velkou přesilou? A co to tak může dělat se zdravotníky, kteří kvůli záchraně života klienta musí zabíjet…?

Spojení cyberpunku a papíru
Spojení cyberpunku a papíru
Foto: Nakladatelství Crew

Po zhltnutí celého komiksu, který v Česku vyšel jako soubor všech čtyř v angličtině samostatně vydaných dílů, ve mně zůstala hlavní otázka: Proč ve hře není celá úkolová linie spojená s Trauma Teamem? Proč pokaždé, když vidím vznášedlo Trauma Teamu na místě zásahu, musím jen přemýšlet, co se tam asi stalo?

Redukovat komiks jen na obžalobu samotné hry je samozřejmě špatný přístup. Fanoušci cyberpunkového žánru a původní stolní hry Cyberpunk 2020 z roku 1988 si příběh Nadii užijí. Není to tak, že by scénář Cullena Bunna nějak redefinoval celý žánr. Úplně stačí, že je relevantní, poutavý, dostatečně akční a zároveň lidský. Překlad měl na starost překladatel herního Cyberpunku Filip Ženíšek, který tu ukazuje, že lineární a úsporný "bublinový" styl zvládá stejně dobře jako překlady herních ság.

Při vší úctě k tvůrcům textové části komiksu je ale kresba Miguela Valderramy to, co dává komiksovému Cyberpunku skutečnou šťávu. Práce s barvami, detaily i způsob, jakým Valderrama zobrazuje akci a syrové násilí cyberpunkového světa, je parádní. Komiks souzní s videoherní předlohou zobrazením ikonických prvků, jako jsou helmy členů Trauma Teamu, a ve výsledku mi přišlo líto, že tři celostránkové obrázky obálek sešitů 3 a 4 spolu s alternativní verzí obálky prvního dílu nejsou ke komiksu přibalené jako plakáty, ideálně ve větším formátu, než je 16,8 × 25,7 cm.

Komiks o Trauma Teamu má 100 stran a stojí 269 korun. Ukázka je dostupná na webu vydavatele

Svět hry Cyberpunk 2077

"Artbooky" jsou něco jako moderní obdoba fotografických knih nebo výpravných svazků o historii umění, jenom se věnují hrám. Titul věnovaný Cyberpunku patří k těm výpravnějším. Na více než 250 stránkách nabízí přehled o většině aspektů světa, který ovládá třídní konflikt mezi korporacemi a lidmi zahnanými do úzkých.

I knížka o hře zůstává v roli a tváří se jako poněkud přerostlý časopis z roku 2077 – nebo se alespoň o vytvoření takového dojmu snaží texty Šéfredaktora a celostránkové reklamy na kybernetické implantáty, moderní oblečení a další propriety z herního světa. Nechybí ani reklama na orbitální kasino New Empire.

Spojení cyberpunku a papíru
Spojení cyberpunku a papíru
Foto: Nakladatelství Crew

Zpracování knihy lze těžko něco vytknout, obsahuje přesně to, co má kniha o hře nabídnout – přehled politické i společenské situace, technologického pokroku… Grafická úprava je parádní a rozměr 23 × 30 centimetrů je ideální. Povedený je i překlad, za nímž opět stojí Filip Ženíšek, který má na věci spojené s CD Projektem nejspíše monopol.

Samotné vydání knihy je hlavně služba fanouškům, což zároveň znamená, že někdo jiný těžko poběží do knihkupectví se 649 korunami v napřažené ruce, aby si Svět hry Cyberpunk 2077 položil na konferenční stolek. Dá se předpokládat, že drtivá většina koupí Světa Cyberpunku našla majitele v období před vydáním samotné hry. Ne proto, že by kniha byla špatná, naopak, ale proto, že touha koupit poměrně drahou výpravnou publikaci o čemkoliv závisí v první řadě na onom konkrétním čemkoliv.

Cyberpunk dokázal před listopadem 2020 prodat téměř cokoliv – tenisky, konzole se speciálním designem… Nyní to tak slavné nebude, protože ona rekordní vlna prodejů je pryč a po ní následovala vlna vracení peněz zklamaným hráčům na konzolích.

Ono i na PC s výkonnou grafickou kartou má Cyberpunk mouchy. Běhá plynule, krásně vypadá, ale chybí mu život. Vývojáři pracují na vylepšení a nepochybně i na novém obsahu, který bude mít za úkol nalákat hráče zpátky. Třeba v něm bude místo i pro příběhové úkoly spojené s Trauma Teamem. Minimálně o tom můžeme snít jako sní androidi o elektronických ovečkách.