Posledních pět let měla každá moje návštěva veletrhu CES stejný začátek – hodinovou vycházku do obchodu T-Mobile daleko od Las Vegas Stripu, abych si pořídil místní SIM s levnými daty. Letos mi T-Mobile připravil překvapení. Tři dny před mým příletem otevřel nový obchod jen pět minut od hotelu Excalibur. Ani Google o něm ještě nevěděl, ale neonový poutač nešlo přehlédnout.

Hned vedle luxusního hotelu MGM vznikl na prostoru asi 800 metrů čtverečních teprve pátý „vlajkový“ obchod nejpopulárnějšího amerického operátora. Obchod má dvě patra a ideálně zapadá do image Las Vegas – láká na obří neonové poutače, lesklé černé podlahy a neonová světla v typické magentové barvě. Zákazníky vítají zaměstnanci přátelským pokřikem nebo potleskem. Nejdříve se zeptají, jak se máte, jako všude v Americe. Pak se zeptají, s čím potřebujete pomoct, a než odpovíte, nabídnou něco k pití. A protože je Vegas v poušti, malá lahev vody je perfektní začátek obchodní transakce.

 

 

Přátelský, pro Evropana až afektovaný přístup není v USA úplnou výjimkou, ale rozhodně ho můžeme označit za nadstandardní. Ještě zajímavější je, že v obchodě chybí klasické pulty nebo pokladny. Na všechno stačí malý tablet, úsměv a kdesi schované tiskárny, ze kterých vylezou účtenky či účastnické smlouvy. Celou prodejní výbavu včetně „píchátka“ na vyjmutí šuplíku na SIM, baterky a propisek mají prodavači na zádech v na míru navrženém pouzdru.

Případné čekání se dá strávit prohlížením vystavených produktů, posezením na pohovce nebo ve vrchním patře stylově u luxusního mramorového baru. Mimochodem ceny u něj jsou lidové nejen na Vegas: 2 dolary (50 korun) za limonádu, 3,50 za malý džus a 5,50 za smoothie. A k tomu si můžete půjčit jednu z 25 powerbank na dobití telefonu, což se ve Vegas také může hodit.

T-Mobile Vegas Strip

Návštěva na pár minut nebo hodinu

Vyřízení mé SIM bylo záležitostí na pět minut, sympatická Jessica mi půjčila i svůj "SIM ejector". Turistický tarif s neomezeným voláním po USA, neomezenými mezinárodními SMS (čeští operátoři chtějí za 1 SMS asi 16 korun) a 2 GB dat přes LTE a následně neomezeným zpomaleným přístupem k internetu stojí 30 dolarů, nic lepšího pro krátké cesty do USA není. Horní patro bylo ale zavřené, tak jsem se vrátil, abych se podíval na poklady nahoře, které byly při nedělní návštěvě nedostupné – ještě se opravovala podlaha.

Už spodní část obchodu je netradiční – je v ní například automat, který se tváří, že pořizuje digitální fotografie. Ve výsledku z něj ale vyleze dokonce video. Kromě telefonů jsou pak vystavená další zařízení. Samozřejmě, pouzdra na telefony, sluchátka… ale také chytré reproduktory a další součásti inteligentní domácnosti. T-Mobile také využívá blízkosti nové T-Mobile Areny, ve které hraje NHL tým Las Vegas Golden Knights, i popularity své značky. Přímo ve značkovém obchodě lze pořídit lístky na akce v aréně a vedle je výběr drobností s nápisem Las Vegas v barvách T-Mobilu; trička, čepice, kelímky a lahve na pití… drobnost, ale milá, pokud máte svého operátora rádi.

Nahoře je to ale ještě lepší, K baru už na schodech láká neonový poutač a vedle baru mají návštěvníci obchodu možnost vyzkoušet si virtuální realitu. Ne na Samsungu Gear VR, ale na HTC Vive. A pak je tam již zmíněný bar a krásné sedačky, na kterých můžete zkoumat a porovnávat nové telefony. Na všechno je přitom dost času, obchod otevírá v devět dopoledne a zavírá v jedenáct v noci. Aby to fungovalo, má vlajková loď T-Mobilu skoro 80 zaměstnanců.

T-Mobile Vegas Strip

Nejen designová inspirace

Jistě, rozplývat se nad krásným prostředím a přátelskými prodavači, kterých je často víc než zákazníků, je trochu povrchní. I čeští operátoři své prodejny vylepšují, O2 to také zkouší s prvky chytré domácnosti a český T-Mobile má své (povedené) chytré auto. Ale kromě kultury prodeje je tu ještě jedna maličkost – nabídka služeb, která z upadající firmy udělala silnou trojku na trhu a donutila konkurenci ke znovuzavedené neomezených datových tarifů. Takový T-Mobile by nepochybně získal spoustu fanoušků i v Česku.

Americkému T-Mobilu se přitom agresivní prozákaznická politika, včetně předplatného Netflixu k neomezeným tarifům, vyplatila. Už 19. čtvrtletí v řadě hlásí zisk alespoň jednoho milionu nových zákazníků a nejmenší ztráty stávajících zákazníků. A přes to všechno T-Mobile v roce 2017 jako jediný mobilní operátor v USA přinesl svým akcionářům zvýšení hodnoty akcií hned o 11 procent. Konkurenční AT&T ztratilo 9,5 procenta, největší Verizon ztratil jedno procento a čtvrtý Sprint ztratil dokonce téměř třicet procent své hodnoty.