Bývaly doby, a jako starý geek to mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, kdy bylo Československo národem kutilů z nouze. Pokud si pamatujete na český film Kulový blesk, jistě si vzpomínáte na postavu, kterou ztvárnil Ladislav Smoljak. Domácí kutil a vynálezce, jenž si do svého vozu vyrobil a nainstaloval jakýsi protoairbag, u domu měl plašič ptáků a slivovici mu vozil "expres z Vizovic".

Pod vrstvou nostalgických vzpomínek pak trochu zaniká, že kromě lidí, kteří tvořili z ryzí radosti, byla i obrovská skupina lidí, kteří tvořili z nedostatku. Můj děda například oplýval elektrickou sekačkou na trávu, zkonstruovanou z nějakého svařovaného profilu, dvou koleček a motoru ze staré pračky. Myslím, že kdyby měl poblíž Mountfield, jel by tam a koupil by si normální sekačku – místo toho, aby bůhvíkde sháněl materiál a stavěl si sekačku doma. Jenže holt – byla taková doba.

Po změně režimu to vypadalo, že bastlíři a kutilové "z nedostatku" vymizí. Ale oni nezmizeli úplně, jejich místo zabrali kutilové "model Receptář" – pan Václav z Bohumína předvedl mobilní holubník postavený z PET lahví, zatímco paní Alena ukazovala pletací jehlice z hřebíků krováků. Ne že by holubník nebo pletací jehlice už nebyly k sehnání. To, co autory těchto konstrukcí pohánělo, byl pocit, že si věc denní potřeby udělají sami, a možná i levněji, než kdyby ji koupili v obchodě. Ve výsledku to levnější nebylo, a kdyby se započítal strávený čas, vyšlo by to na mnohem víc peněz, ale zase to přinášelo radost z tvorby.

Související

Radost z tvoření je totiž velmi silná motivace. Člověka vždy potěší, když si něco stvoří vlastníma rukama. Zcela vážně. Proč myslíte, že vznikly polévky z pytlíku typu "přidej vejce"? Byl za tím obyčejný spotřebitelský průzkum, který ukázal, že hospodyňkám není příjemný pocit, že nic neudělaly: "Však jsem jen nasypala směs do vody!" Když ale bylo potřeba k výsledku přispět nějakou, byť banální činností, prodeje vzrostly.

Nejde jen o dámy, i pánové znají stejný efekt, zvaný "Ikea faktor". Vezmete stavebnici, vlastníma rukama ji dokončíte a rázem máte k nábytku osobnější vztah, než když vám ho dva vazouni dotáhnou do bytu hotový. Díky tomuto konceptu se i usedlý korporátní matador, který se běžně zabývá maximálně tak nastavením kávovaru a publikováním tabulek z Excelu, promění ve zručného muže v očích svých a své partnerky (nebo si to aspoň myslí).

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Michal Novák 23.03.2019 18:46
A co třeba BigClown nebo IQRF?

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každé pondělí ráno najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru