Google má z sebou skvělý rok, ale nové produkty, technologie a služby vyvažuje odvrácená strana firmy. Kontrolní úřady hned několika zemí udělily Googlu pokuty kvůli protiprávnímu zacházení s osobními údaji a Evropská unie jen několik dní před Vánoci oznámila, že nepřijímá návrh Googlu na vyrovnání sporu kvůli údajnému zneužívání dominantního postavení na trhu internetového vyhledávání.

Google však z technologického i finančního pohledu zářil. Hodnota akcií v letošním roce přesáhla 1000 dolarů (aktuálně přes 1100 dolarů), Google uvedl na trh celou řadu špičkových zařízení za bezkonkurenční ceny a přesvědčil výrobce i zákazníky, že Chrome OS má budoucnost, která může ohrozit sebejistotu Microsoftu.

Nejdůležitějším produktem Googlu je stále vyhledávání, i když se o něm tolik nemluví. Pro firmu, která chce od svého vzniku organizovat veškeré lidské vědění, je indexace a rychlé zpracování obrovského množství dat zásadní a na úspěchu vyhledávání Google staví produkty, které vydělávají peníze, tedy hlavně reklamní systémy. Firmě přinesly většinu ze 14,9 miliardy obratu a 3,44 miliardy zisku za poslední čtvrtletí.

V České republice zaujal Google spouštěním české verze služby Knowledge Graph – Diagram znalostí, která nabízí vedle klasických výsledků vyhledávání také rychlý přístup k faktickým informacím o významných osobnostech, významných geografických místech nebo o nutričních vlastnostech potravin.

Součástí Vyhledávání Google je relativně nový i projekt Google Now, který patří k prvním vlaštovkám něčeho, čemu se říká contextual computing. Pro uživatele Google Now to znamená, že jim telefon ukazuje potenciálně zajímavé a důležité informace bez toho, aby je uživatel hledal.

Google Now funguje v Česku zatím omezeně, ale nové funkce přibývají průběžně. Nyní například služba ukazuje čas potřebný na cestu do práce, informace o aktualizaci oblíbených webových stránek či upozornění na program v kinech nebo na vydání nové desky oblíbeného interpreta. V kombinaci s hlasovým ovládáním (v angličtině) se Google Now minimálně vyrovná Siri od Applu.

Android

Mnohem viditelnější než vyhledávání je jiný produkt Googlu – firma už počátkem září aktivovala více než miliardu zařízení s Androidem a s výjimkou domácího amerického trhu ovládá Android globální telekomunikační trh. Pro Android je úspěch i to, že iOS začleňuje stále další prvky ze systému od Googlu do svého uživatelského prostředí.

Google letos přinesl novou verzi Androidu s označením 4.4 KitKat a s ní i novou verzi telefonu Nexus. Obojí je zajímavé, ale přínos Androidu 4.4 se projeví hlavně s příchodem nových levných telefonů s tímto systémem, díky důrazu na optimalizaci systému, která se u špičkových modelů tolik neprojeví.

První vlaštovkou nové generace levných androidů, a jedním z nejlepších produktů Googlu za letošní rok je levný telefon Motorola G, který se prodává za méně než 200 eur, ale v Česku není dostupný a systém není v češtině.
http://tech.ihned.cz/c1-61403960-motorola-moto-g-levnny-telefon-od-google

Nexus 5 pak splnil očekávání, jde o špičkový telefon za výbornou cenu tam, kde telefon prodává přímo Google. V Česku je Nexus 5 dostupný prostřednictvím svého výrobce – LG –, a i s cenou kolem 11,5 tisíce korun je konkurenceschopný mezi supertelefony ostatních výrobců.

Ještě větším hitem se stal nový Nexus 7 s vynikající Full HD obrazovkou, která je podle laboratorních testů společnosti Display Mate kvalitnější než displej iPadu mini s retina displejem. Díky relativně nízké ceně je Nexus 7 s Full HD displejem tablet s nejlepším poměrem ceny a výkonu na českém trhu, v USA jako možná ještě silnější konkurent působí nové tablety Kindle.

Hlavní část příběhu Androidu nicméně psali jiní – hlavně Samsung, který je jednoznačně dominantním výrobcem na trhu a který dokázal vytvořit trh s obrovskými telefony, jemuž kraluje značka Galaxy Note, letos ve třetí generaci. Samsung vděčí za úspěch soudně prokázanému kopírování designu i funkcí iPhonu, má zaplatit téměř miliardové odškodnění Applu, ale vzhledem k firemním ziskům za několik uplynulých let to je malá cena za úspěch.

Dominantní postavení Samsungu se stalo osudné HTC, které nedokázalo na nástup korejského rivala reagovat. Tržní podíl HTC strmě padá a ani designově povedený telefon HTC One firmě nepomohl. Na vzestupu jsou menší čínské značky jako Oppo, Zopo, a hlavně čínská hvězda Xiaomi, která Googlu přetáhla viceprezidenta pro vývoj Androidu, Huga Barru.

Google Play a Hudba

Obsahové služby od Googlu jsou další velké téma, zejména v lokálním kontextu. Google oznámil, že si zákazníci stáhli již více než 50 miliard kopií aplikací ze služby Google Play a služba hlásí i rostoucí obraty, i když zatím nedosahují částek, jakými se chlubí Apple. V Česku jsme se ale vedle aplikací (nově s možností platit přes vyúčtování od mobilního operátora, pokud jím je T-Mobile) dočkali hlavně obsahových služeb.

Nejprve přišly Google Knihy a potom to hlavní – hudba s měsíčním předplatným. Apple zatím v Česku hudbu pouze prodává a Spotify přišlo až na konci roku, takže Google získal solidní prostor. Deezer a Rdio, které byly v Česku dříve, nemají tak silný marketing a možnost zasáhnout tolik uživatelů jako Google s Androidem.

Chrome a Chrome OS

Webový prohlížeč Chrome je jednoznačně nejrozšířenějším prohlížečem v globálním měřítku (42,7 % podle StatCounteru) i v Česku (25 procent trhu v Česku podle rankings.cz, druhý Internet Explorer 11 a 8 má dohromady 21,7 % a třetí Firefox má 17,5 procenta). Google rozvinul Chrome na kompletní platformu, která díky rozvoji on-line služeb dokáže nahradit klasický operační systém.

O úspěchu Chromu svědčí i dramatický nástup počítačů s Chrome OS, což je linuxové jádro právě s prohlížečem Chrome. Díky nízké ceně jsou chromebooky nejprodávanějšími počítači v obchodu Amazon.com a překvapivě se prosazují i ve velkých firmách a organizacích. Zejména díky velkým nákupům do škol tvoří chromebooky 20 procent laptopů prodaných v B2B segmentu v USA za letošní rok.

Google Chrome a Chrome OS se letos rozšířil o větší podporu off-line aplikací a u Chrome OS o možnost práce s dokumenty ve formátech MS Office, díky integrované (a skryté) aplikaci Quickoffice, a o možnost editovat tabulky v Google Docs i bez připojení k internetu.

S Chromem se pojí i další jednoznačný úspěch Googlu – Chromecast. Malá krabička, která z libovolné obrazovky s HDMI vstupem udělá chytrou televizi pro přehrávání on-line videí s ovládáním z počítače nebo mobilního telefonu. Chromecast byl nejprodávanějším kusem elektroniky na Amazon.com a do ČR jej začalo dovážet hned několik velkých internetových obchodů. I s výrazným příplatkem proti doporučené ceně v USA (800 korun se sales tax) je o Chromecast v Česku zájem.

Po loňském propadáku Nexu Q je Chromecast efektivní způsob, jak může Google ovládnout velké obrazovky v domácnosti – Chromecast je levný a skvěle funguje, hlavně v USA, kde ho podporuje Netflix, Hulu a další aplikace. V roce 2014 se očekává, že Google usnadní začlenění podpory Chromecastu do libovolné aplikace založené na on-line videu a zahájí globální expanzi.

Google Glass

Kromě „byznysu“ má Google stále spoustu zajímavých projektů, které posouvají technologii kupředu. Letos se moc nemluvilo o robotických autech, ale o to více pozornosti získaly Google Glass, poprvé představené už v roce 2012. Letos se Google Glass dostal mezi první uživatele, kteří za prototyp chytrých brýlí zaplatili 1500 dolarů + sales tax, americkou obdobu DPH.

Několik kusů Google Glass se dostalo i do Česka a výsledkem je i několik zajímavých aplikací. Opravdu zajímavé ale Google Glass budou, až je Google začne běžně prodávat za slibovanou citelně nižší cenu. Jako technologická novinka ale Google Glass nemají konkurenci a články o tomto produktu patřily k nejpopulárnějším i na IHNED.cz.

Google+ a YouTube

Google trochu zaspal nástup sociálních sítí, ale po třech letech existence Google+ je zřejmé, že díky Androidu se firma nakonec prosadí i v této oblasti, zvláště když k tomu využije svůj další úspěšný produkt – YouTube. Propojení Google+ a YouTube vyvolalo řadu negativních reakcí, ale ani jeden produkt to nepoškodilo, jen to Googlu pomohlo propojit dvě komunity uživatelů svých produktů.

Na Google+ pak stále více láká důraz na zpracování fotografií. Google+ nemá konkurenci v tom, jak zachází s fotografiemi – automaticky upravuje snímky nahrané z mobilních telefonů i desktopu (přes aplikaci Picasa). Součástí automatického zpracování snímků je i vytvoření animovaných obrázků nebo odstranění pohybujících se objektů ze snímků. Na konci roku pak Google uživatelům Google+ vytvořil video ze snímků a videoklipů, které si v průběhu roku nahráli do systému.

Celková známka Googlu je hodně dobrá dvojka. Finančně je na tom hůře než Apple, Motorola je pro Google stále prodělečný podnik, byť se zajímavými produkty, a obavy z možného zneužití dat ukládaných na servery Googlu nelze úplně přehlížet. Jedničkou tedy Google není, i když vidí do budoucnosti více než Apple a Microsoft.

Související

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každé pondělí ráno najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru