Oslovili jsme experty na sociální sítě a kolegy z redakce, aby se zahleděli do křišťálové koule internetu a předpověděli - co nás čeká v příštím roce?

Připravte si peněženky, za dobrou viditelnost svých příspěvků si ještě připlatíte, upozorňují firmy.

A pokud jste dosud nemysleli na mobilní podobu svých příspěvků, začněte. Důraz na mobilní zařízení bude čím dál větší.  

Filip Rožánek, editor inovací IHNED.cz

Filip RožánekNa sociálních sítích bude čím dál důležitější kvalitní vizuální zpracování obsahu na úkor ostatních formátů. Rozvinou se videoformáty reklamy servírované uživatelům přímo mezi příspěvky jejich přátel. Pro firmy bude důležité přizpůsobit celkovou prezentaci mobilním telefonům, jejichž podíl na konzumaci komerčních i redakčních sdělení pořád roste. Firmy, které to nedokážou, si budou muset za šíření svých příspěvků tvrdě připlatit. A dost možná nás čeká postupné gumování sociální sítě Google+, která se potácí odnikud nikam. 

Jenda Perla, konzultant sociálních sítí

Jenda PerlaNevěřím tomu, že by někdo ohrozil nadvládu Facebooku. Ten bude stále hledat nové funkce, jak lidi udržet ve svém ekosystému. Chystané tlačítko Buy je toho ukázkou - už ani kvůli nákupu nebudeme muset Facebook opouštět. A to je přesně to, co ho zajímá.

Přesto určitě dojde k rozvoji dalších sítí, zejména mladí lidé budou svůj čas on-line tříštit i mezi další aplikace. Očekávám zejména další rozvoj Instagramu mezi nimi. Twitter podle mě zůstane na svém, otázkou ovšem je, zda se sám nebude až příliš chtít přiblížit Facebooku. Chystané algoritmy, které lidem nezobrazí ve feedu všechen obsah (jako na Facebooku), by mohly dost lidí odradit.

Adam Zbiejczuk, spolumajitel agentury Influencer.cz a organizátor setkání profesionálů z oblasti soc. sítí BabelCamp a BabelTalk

Adam ZbiejczukV oblasti sociálních sítí je velmi těžké předpovídat, byť i jen rok dopředu. Některé trendy se ovšem zdají nezvratné. Za sebe bych sázel na ještě větší důraz na mobilní web i aplikace, nové a zajímavější možnosti reklamy na Facebooku a také větší důležitost placené propagace obsahu na této síti. Nakonec to pomůže odlišit firmy, které používaly Facebook jen proto, že je to "in", a které nad tím uvažovaly pragmaticky, mají byznys model. Brečet, že to nemám zadarmo, je jako zaplatit grafika a copywritera, vymyslet skvělé plakáty, vytisknout je a pak si je pověsit u sebe v kanceláři.

Jestli má Facebook v ČR kam růst, je to věková skupina 40+. Nakonec idea sociální sítě je postavena na udržování kontaktů s lidmi, které známe - případně jejich obnovování. A tihle lidé jich mají víc než teenageři. Také jim jejich děti a vnuci vnutí tablety a na nich už bude Facebook nachystaný.

Jsem také zvědavý na akvizice, které nás příští rok čekají. Koho koupí Facebook, Twitter, LinkedIn či Google? A co se stalo s těmi, které už koupili?

Eliška Vyhnánková, lektorka a konzultantka sociálních sítí

Eliška VyhnánkováPříští rok bude ve znamení dalšího přesouvání uživatelů na mobilní zařízení a také zvyšování firemních rozpočtů na social media aktivity. Jednoznačným trendem ze strany sociálních médií bude rostoucí důraz na mobilní zařízení, zjednodušování konkrétních aplikací a jejich dělení. Dosah příspěvků nejen na Facebooku bude vzhledem k neustále rostoucímu počtu uživatelů samozřejmě i nadále klesat a firmy budou muset sáhnout po větších částkách, aby dosáhly výsledků, na které jsou zvyklé. Jakkoliv se to firmám nebude líbit, uživatel zůstane spokojen.

Hanka Němečková, editorka sociálních sítí IHNED.cz

Hana NěmečkováNejvíc mě asi zajímá, kam se bude dál ubírat moje nejoblíbenější síť - Twitter. Plány společnosti z poslední doby nasvědčují tomu, že úkolem číslo jedna je nabrat co nejvíc nových aktivních uživatelů. Nápad nabídnout jim předem sestavený seznam lidí ke sledování nebo výběr těch nejzajímavějších tweetů, které mohli propásnout třeba během víkendu off-line, se mi docela líbí. Otázkou je, jestli novinek nebude moc. V plánu je i předělání direct messages (systému zpráv, které si mohou uživatelé mezi sebou posílat) a spuštění nových zvláštních aplikací, jako je Vine. O starý, jednoduchý Twitter, kde hraje hlavní roli linearita a okamžitost, totiž nechci přijít.

Rozhodně jsem zvědavá na nové sociální sítě. Pokusy o mainstreamovou síť à la Facebook se objevily už v uplynulém roce v podobě Tsu nebo Ello. Nebo se naopak dočkáme exkluzivní sítě, která bude jen pro pár vyvolených?

Související
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru