Poslední tři měsíce připravujeme každý týden pro čtenáře e-mailový zpravodaj ze světa technologií. Vždy má jiné téma, než jaké najdete přímo na webu tech.ihned.cz, a jeho součástí je i odkaz na jeden odemčený článek ze sekce pro předplatitele. Aby se vám lépe rozhodovalo, zda se k přijímání newsletteru přihlásit, nabízíme aktuální vydání i ve webové podobě.

Týden s technologiemi podle Otakara Schöna - 14

Poslední zářijovou sobotu se pár lidí nepřipojilo k internetu. Neměli překopnutý kabel, nevyhořel jim router. Nechali se přesvědčit reklamní kampaní on-line magazínu nebo hashtagem na Twitteru. To není přelomová zpráva, která by měla vyplnit váš čas při promazávaní e-mailů. To je jen takové navození velké myšlenky, která přijde za chvíli. Prozatím aktivity, jako je den bez internetu, můžeme vnímat jako jeden ze stále častějších projevů „odporu“ vůči negativním věcem, které může internet přinášet.

Vedle malého českého Dne offline, kterého si Alza ani Steam či Youtube na návštěvnosti nepochybně ani nevšimli, se podobné aktivity množí všude vůkol a ve velkém. Na „boji“ proti internetu a slabé lidské vůli staví své nejvýraznější funkce nová verze iOS i Androidu se svými sledovači používání sociálních sítí a telefonu vůbec. Trochu to připomíná snahy vyhlásit den nepoužívání nožů nebo den bez televize. Ale pozor, naštvání na to, jak se z lidí staly zdroje zpeněžitelných dat, existuje a všiml si ho i vynálezce webu. Místo hashtagu ale sir Tim Berners-Lee chce proti velkým firmám ovládajícím kdysi svobodný akademický internet nasadit novou technologii, která lidem vrátí vládu nad jejich daty.

Berners-Lee v pátek oficiálně představil start-up Inrup, který založil s cílem prosadit zcela odlišný přístup k budování on-line aplikací a zacházení s uživatelskými daty. Jeho firma vychází z projektu Solid – návrhu infrastruktury, která vytváří modulární systém datových balíčků, nad kterými mají uživatelé kompletní kontrolu. Pokud začnou používat novou aplikaci s podporou systému Solid, sami určí, jaká data bude moci používat – data a aplikace přitom existují odděleně.

Solid nevznikl ze vzduchoprázdna, jde o projekt, na kterém Berners-Lee s kolegy pracoval na univerzitě MIT. Solid zároveň staví na webových standardech, takže není revoluční na technologické rovině, ale spíše na rovině filozofie a obchodního modelu. Berners-Lee už vytvořil jednu technologii, která kompletně změnila svět, takže by bylo bláhové jeho nový projekt šmahem odmítnout. Snaha o návrat dat uživatelům ale nemusí stačit sama o sobě. Inrupt bude potřebovat získat vývojáře, a ne ledajaké. Musí získat „killer app“, nějakou funkci či službu, která naláká desítky a stovky milionů uživatelů. A to ani pro otce webu nebude nic snadného.

Zatímco ještě před deseti lety se dalo přijít s nápadem, který bez velkých investic získal kritickou masu uživatelů, nyní je to mnohem těžší. Internetoví giganti si hlídají své hřiště a případné ohrožení svých pozic řeší akvizicemi nebo „nekalou konkurencí“ – prostě díky svým obrovským zdrojům vytvoří vlastní alternativu nové služby a uživatelům ji vnutí. Facebook je skutečný expert v obou variantách, ať už jde o koupi WhatsApp a Instagramu nebo o to, jak Facebook zabil službu pro sdílení krátkých videoklipů Vine tím, že podobnou funkci přidal od Instagramu.

Uživatelská data mají pro moderní technologické firmy velkou hodnotu a to, že k nim mají přístup různé firmy bez toho, aby nad tím měl uživatel kontrolu, je trochu děsivé. Data vytěžená i z neveřejných profilů mohou ovlivnit šanci na zaměstnání, výši pojistky, o záplavě cílené reklamy nemluvě. I to, že Google platí Applu miliardy dolarů za to, aby zůstal výchozím vyhledávačem v iOS, o něčem svědčí. Třeba o tom, že jeden uživatel iOS má pro Google hodnotu asi 6 dolarů ročně – pokud vyjdeme z jednoduchého přepočtu 9 miliard, které měl Google zaplatit Applu za letošní rok a přibližně 1,5 miliardy aktivních iOS zařízení. Příští rok má Google zaplatit dokonce 12 miliard.

Schopnost vytěžit uživatele nemá jen Google a ten v tom dokonce není nejlepší na světě. Více peněz na osobu dokážou ze svých zákazníků nepochybně vytáhnout drogoví dealeři, lékaři v USA a provozovatelé loterijních her, třeba Electronic Arts. Můžete to vnímat jako nepovedený oslí můstek, ale realita je taková, že řada herních firem dokáže prodat hru za skoro dva tisíce korun, aby následně z hráčů tahala stovky a tisíce za virtuální předměty. O tom, že jde o hazard a riziko pro děti, se psalo dost a neskončilo to jen u toho. Problematikou mikrotransakcí s hazardními prvky se zabývají loterijní komise řady evropských států včetně Česka a projednávat to bude i Evropská komise. Vzpoura části hráčů, médií i některých úřadů už nese ovoce. 

Electronic Arts například odtajnili, jaké jsou šance na získání nových kartiček hráčů. V průměru jen jeden ze dvaceti balíčků v sobě schovává hráče s hodnocením alespoň 85 bodů ze 100. U těch nejlepších je šance „menší než jedno procento“ bez dalšího upřesnění. To je jako kupovat si losy. Nejhorší ale není, že to firmy dělají, zoufalé je, že miliony lidí za mizivou šanci na získání výhody při zápasech s ostatními hráči přes internet platí. A platí každý rok více a více.

Výběr z článků

Určitě by bylo hezké začít týden vzpomínkami na samé pozitivní zprávy, ale tak to úplně nefunguje. K přečtení proto doporučuji primárně text o novém updatu pro Windows 10, který by měl přijít už první říjnový týden (odemčeno).

Pozornost si zaslouží i bezpečnostní problém Facebooku, jenž se dotkl 50 milionů lidí, kteří nemuseli ani nikde zapomenout svoje heslo

Nakonec si dovolím aktuální a podrobnou recenzi hry Forza Horizon 4, která je skutečně povedená, vychází oficiálně 2. října a navíc ji lze hrát neskutečně levně i na PC. Místo koupě za 1700 korun stačí zkusit předplatné Xbox Game Pass – to jde i zdarma – a měsíční přístup ke stovce her pak stojí 259 korun. A protože Forza patří do programu Play Anywhere, zahrajete si jí s Xbox Game Passem i na PC, stejně jako nové Gears of War nebo State of Decay 2.