Americká internetová společnost Google se v pondělí po celém světě potýkala s masivním výpadkem služeb, který zasáhl například e-mailový server Gmail, portál pro sdílení videí YouTube nebo službu Google Drive. Trvalo přibližně hodinu, než Google službu pro většinu uživatelů obnovil, následky výpadku se ale mohou u menší skupiny uživtelů projevovat i hodiny po vyřešení původního problému.

Google poskytuje vedle bezplatných služeb, jako je Gmail nebo YouTube, také placené nástroje používané v milionech firem (včetně Economie), které mají u Googlu své pracovní e-maily i dokumenty. Miliony lidí zavřené doma pak neměly přístup k obsahu na YouTube nebo v herní službě Stadia, která díky spojení s novou hrou Cyberpunk získala na popularitě.

Kromě softwarových služeb se výpadek dotkl také hardwaru. Omezené byly například chytré funkce termostatů Nest a komunikace mezi různými systémy prostřednictvím Google Asistenta či aplikací v operačním systému Android. Výpadek Googlu ovlivnil také další služby a aplikace, které využívají Google Services například pro ověření identity uživatelů. Problémy měla třeba jedna z nejpopulárnějších mobilních her Pokémon Go. 

„Dnes, ve tři čtvrtě na jednu místního času, došlo zhruba na 45 minut k výpadku ověřovacího systému v důsledku problému s definovanými limity na interním úložišti. Služby vyžadující přihlášení tak během této doby vykazovaly vysokou míru chybovosti. Problém s ověřovacím systémem byl zhruba v půl druhé vyřešen. Všechny služby jsou nyní obnoveny. Omlouváme se všem uživatelům za způsobené problémy. Provedeme důkladnou kontrolu, abychom zajistili, že se tento problém v budoucnu nebude opakovat," uvedla pro Hospodářské noviny Alžběta Houzarová z českého zastoupení Googlu.

Velké výpadky internetových služeb jsou vzácné a většinou trvají krátkou dobu. Nejčastějším zdrojem potíží bývají lidské chyby, například neobnovené bezpečnostní certifikáty – na ty několikrát zapomněl u svých cloudových služeb Microsoft. U globálních služeb s miliardami uživatelů je však nepříjemné, že v případě výpadku, který trvá déle než pár minut, je dopad velký, i když se službu podaří zprovoznit relativně rychle.  

Proti výpadkům tohoto typu se navíc uživatelé nemohou efektivně bránit. Firmy například mají zálohované připojení k internetu, ale pokud využívají cloudové služby, spoléhají na to, že jejich provoz má zabezpečený poskytovatel. Například tím, že svoje služby nabízí z několika různých míst či datových center najednou. Když potom selžou všechny zálohy, nedá se nic dělat, jen čekat.

Ukazuje se však, že není od věci mít kromě e-mailu u Googlu ve firmě nebo týmu ještě jeden komunikační nástroj jiného poskytovatele – v případě redakce iHNed.cz jde například o Slack, který nedávno koupila společnost Salesforce.

Související
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa moderních technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru