Americká internetová společnost Google se v pondělí po celém světě potýkala s masivním výpadkem služeb, který zasáhl například e-mailový server Gmail, portál pro sdílení videí YouTube nebo službu Google Drive. Trvalo přibližně hodinu, než Google službu pro většinu uživatelů obnovil, následky výpadku se ale mohou u menší skupiny uživtelů projevovat i hodiny po vyřešení původního problému.

Google poskytuje vedle bezplatných služeb, jako je Gmail nebo YouTube, také placené nástroje používané v milionech firem (včetně Economie), které mají u Googlu své pracovní e-maily i dokumenty. Miliony lidí zavřené doma pak neměly přístup k obsahu na YouTube nebo v herní službě Stadia, která díky spojení s novou hrou Cyberpunk získala na popularitě.

Kromě softwarových služeb se výpadek dotkl také hardwaru. Omezené byly například chytré funkce termostatů Nest a komunikace mezi různými systémy prostřednictvím Google Asistenta či aplikací v operačním systému Android. Výpadek Googlu ovlivnil také další služby a aplikace, které využívají Google Services například pro ověření identity uživatelů. Problémy měla třeba jedna z nejpopulárnějších mobilních her Pokémon Go. 

„Dnes, ve tři čtvrtě na jednu místního času, došlo zhruba na 45 minut k výpadku ověřovacího systému v důsledku problému s definovanými limity na interním úložišti. Služby vyžadující přihlášení tak během této doby vykazovaly vysokou míru chybovosti. Problém s ověřovacím systémem byl zhruba v půl druhé vyřešen. Všechny služby jsou nyní obnoveny. Omlouváme se všem uživatelům za způsobené problémy. Provedeme důkladnou kontrolu, abychom zajistili, že se tento problém v budoucnu nebude opakovat," uvedla pro Hospodářské noviny Alžběta Houzarová z českého zastoupení Googlu.

Velké výpadky internetových služeb jsou vzácné a většinou trvají krátkou dobu. Nejčastějším zdrojem potíží bývají lidské chyby, například neobnovené bezpečnostní certifikáty – na ty několikrát zapomněl u svých cloudových služeb Microsoft. U globálních služeb s miliardami uživatelů je však nepříjemné, že v případě výpadku, který trvá déle než pár minut, je dopad velký, i když se službu podaří zprovoznit relativně rychle.  

Proti výpadkům tohoto typu se navíc uživatelé nemohou efektivně bránit. Firmy například mají zálohované připojení k internetu, ale pokud využívají cloudové služby, spoléhají na to, že jejich provoz má zabezpečený poskytovatel. Například tím, že svoje služby nabízí z několika různých míst či datových center najednou. Když potom selžou všechny zálohy, nedá se nic dělat, jen čekat.

Ukazuje se však, že není od věci mít kromě e-mailu u Googlu ve firmě nebo týmu ještě jeden komunikační nástroj jiného poskytovatele – v případě redakce iHNed.cz jde například o Slack, který nedávno koupila společnost Salesforce.

Související
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru