Evropská komise zahájila oficiální vyšetřování Googlu kvůli možnému porušení pravidel hospodářské soutěže. Toho se měl Google dopustit protěžováním vlastních služeb pro zobrazování reklamy, čímž poškodil konkurenční poskytovatele reklamních služeb, zadavatele reklamy a vydavatele online obsahu.

Na brzké zahájení oficiálního vyšetřování upozornila už v pátek 18. června agentura Reuters.

Místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová zahájení vyšetřování vysvětluje následovně: „Jsme znepokojeni tím, že Google ztěžuje ostatním firmám soupeřit v oblasti takzvaného tech-stacku (sada technologických nástrojů umožňujících provoz služby nebo aplikace). Férová soutěž je důležitá – pro zadavatele reklamy, aby se dostali ke spotřebitelům na stránkách vydavatelů, a pro vydavatele, aby mohli prodávat prostor zadavatelům reklamy, aby získali příjmy potřebné pro tvorbu obsahu. Zaměříme se také na interní pravidla Googlu ohledně sledování uživatelů, abychom zajistili, jestli jsou v souladu s pravidly férové hospodářské soutěže.“

Hlavním terčem oficiálního vyšetřování tak bude, zda Google poškozuje konkurenci omezováním přístupu k uživatelským datům pro potřeby reklamy na webových stránkách a v aplikacích, zatímco si tato data vyhrazuje pro vlastní použití. Zároveň se EK zaměří na „balíčkování“ služeb, které znevýhodňuje konkurenci. Jde například o povinnost používat různé služby od Googlu pro možnost umístit reklamu na Youtube.

„Google sbírá data, která používá k cílení reklamy, prodává reklamní prostor, a také funguje jako zprostředkovatel online reklamy. Google tak představuje v podstatě všechny stupně dodavatelského řetězce v oblasti online reklamy,“ uvedla v tiskové zprávě Vestagerová.

Součástí vyšetřování budou i plánované změny spojené se zákazem sledovacích cookies v prohlížečích, které chce Google nahradit proprietární technologií založenou na principu kohortních analýz, ke které konkurence v rámci prohlížeče Chrome nebude mít přímý přístup, zatímco cookies mohli vydavatelé i jiné reklamní sítě využívat vlastní.

„Tisíce evropských firem každý den využívají naše reklamní produkty k oslovení nových zákazníků a k financování svých webových stránek. Vybírají si naše produkty proto, že jsou konkurenceschopné a také efektivní. Budeme i nadále vést konstruktivní dialog s Evropskou komisí, abychom zodpověděli jejich otázky a názorně předvedli výhody, které naše produkty přinášejí evropským firmám a spotřebitelům,“ uvedla k vyšetřování Alžběta Houzarová, ředitelka komunikace české a slovenské pobočky Googlu.

Podle oficiálního vyjádření je podrobné vyšetřování Googlu prioritní záležitostí. Zároveň EK upozorňuj, že zahájení formálního vyšetřování nepředjímá výsledek. Praxe ale jasně ukazuje, že EK k tomuto kroku sahá v případech, kdy má dostatek důkazů o porušování pravidel hospodářské soutěže. Kvůli němu již Googlu EK uložila řadu pokud v řádech miliard eur včetně rekordní pokuty 4,34 miliardy eur. Tu dostal za zneužívání dominantní pozice v souvislosti s operačním systémem Android.

Evropská komise Google pokutovala také v roce 2019 kvůli snaze zabránit online vydavatelům používat jiné reklamní služby, než je Google Ad Sense.