Vzpruha pro vydavatelský a knižní trh je na pultech. Tablet iPad od americké společnosti Apple, který v sobotu dorazil za velkého zájmu spotřebitelů i médií do prodejen ve Spojených státech, má totiž velkou ambici. Změnit nejen scénu počítačovou, ale i knižní a novinovou.

Šéf firmy Steve Jobs vidí prostor pro novinku především na rychle rostoucím trhu elektronických knih. Loni se na displeje čteček či monitorů prodalo přes 125 milionů publikací. Největší obchod s knihami Amazon zatím díky prodejům své čtečky Kindle a elektronických knih utržil 624 milionů dolarů a počítá, že za pět let by se měl dostat na 1,8 miliardy. Amazon už také díky tomu prodal loni o Vánocích více e-knih než těch klasických.

Jestliže se to Applu podaří, tak může navázat na úspěch z roku 2001, kdy přišel na trh s přehrávačem iPod. Ten změnil celý hudební byznys díky obchodu iTunes. Teď přichází s iBooks – obchod, který založil Apple spolu s Amazonem a podporuje jej pět velkých vydavatelství. "Náš nový obchod otevřeme brzy i pro další obchodníky," komentoval nový obchod Jobs. Spolupráce se ale plánuje i s vydavateli novin.

Obchody navázané na své produkty je silná zbraň Applu. Na iTunes se prodalo už více než šest miliard písniček a z App Store s programy pro iPhone si uživatelé stáhli přes tři miliardy aplikací. Firma si bere běžně třicet procent z ceny aplikace.

Tento model už využívají i konkurenti z Googlu a začínají se přidávat také další velcí výrobci. Nokia už rok provozuje svůj obchod Ovi Store, kde naposledy nabídla navigační software pro vybrané typy telefonů zdarma. 

Podle odborníků ale tablety a čtečky klasickým knihám a novinám zkázu nepřinesou. "Noviny a knížky neskončí. To by se musel objevit nový koncept e-papíru. Čtečky pořád budou něco těžšího a ne tak snadno použitelného jako noviny či knížky. Navíc mají omezení pro méně technicky zdatné uživatele. Čtečky mají ale řadu zajímavých možností ve školství," vysvětluje blogger Daniel Dočekal, který se věnuje novým médiím.

Pro novinku už ale velcí hráči připravují speciální obsah. Se zvláštní verzí svého e-mailového systému Gmail pro iPady rychle přispěchal Google. Společnost Walt Disney do iPadu nabídne televizní programy, videohry a interaktivní knihy. Jedna z aplikací skupiny Disney pro iPady představuje rozšířenou verzi přehrávače seriálů jeho společnosti ABC.com. Uživatelé tabletů od Apple tak budou moci prostřednictvím WiFi a za podpory reklamy sledovat celé díly 20 seriálů televize ABC.

Lidé si budou moci do iPadů stahovat i seriály z prodejny iTunes. Disney Publishing Worldwide navíc vytvořila pro iPad aplikace na základě filmů Toy Story: Příběh hraček a Toy Story 2: Příběh hraček. Jde o ilustrované knihy, které doprovází hlas vypravěče, doplněné o další funkce včetně karaoke. Disney chystá pro iPady i aplikace k Medvídkovi Pú a dalším příběhům.

Speciální vydání určené právě pro majitele iPadů představil i technologický magazín Wired.

"Jde o revoluční změnu jak pro vydavatele, tak pro samotnou žurnalistiku," říká kreativní ředitel časopisu Scott Dadich. Čtenář totiž dostává nové možnosti, jak si časopis prohlížet a interaktivně s ním pracovat. Elektronickou verzi má už ale i časopis Sports Illustrated a další. Kritici však tento přístup považují jen za výstřelek, který vlastně vrací na scénu dřívější časopisy na cédéčkách.

Zatím jim realita dává za pravdu. Vydavatelé totiž budou muset najít cestu ke čtenářům. V obchodě s aplikacemi pro iPad jsou totiž aplikace velkých médií mezi populárními programy jen v neplacených sekcích. Mezi placenými programy už ale tak populární nejsou.

Diktátor trendů

Apple ale přesvědčovat lidi umí. Před sobotním zahájením prodeje v USA obklopily značkové obchody davy chtivých fanoušků. Důvod byl jediný – iPad, tablet, který má podle šéfa firmy Steva Jobse změnit svět stejně, jako se to povedlo telefonu iPhone. V sobotu v devět ráno bylo například u Apple Store na rohu newyorské Páté avenue a 58. ulice několik tisíc lidí.

Během prvního dne se prodalo přes 300 000 iPadů. Noví majitelé iPadů si stáhli z internetového obchodu firmy i více než milion aplikací pro iPad a přes 250 000 elektronických knih, jež lze pomocí iPadu číst. Apple upřesnil, že číslo o prodeji zahrnuje dodávky předem objednaných přístrojů zákazníkům, dodávky pro prodejní partnery a prodej ve značkových obchodech Apple. Pro srovnání, iPhonu se mety jednoho milionu prodaných kusů podařilo dosáhnout po 74 dnech prodeje.

IPadů bylo přitom stále málo. Nedostatek přístrojů je ale obvyklá strategie Applu, který tím vytváří dojem nedostatkového zboží. Navíc je nyní k mání jen v USA a firma bude postupně zahajovat prodej v dalších zemích. V dubnu by se měla novinka dostat i do Evropy. Česko však na seznamu zatím není.

Společnost z kalifornského Cupertina stála například za prvním masově rozšířeným osobním počítačem. Díky MP3 přehrávači iPod a obchodu iTunes zase provedla revoluci na trhu s digitální hudbou. Telefon iPhone přišel s novou koncepcí ovládání i přístupu k mobilu a zároveň strhl zájem o mobilní internet. Během jednoho roku od svého uvedení v roce 2007 se stal standardem mobilu současnosti a napodobují jej všichni velcí výrobci.

To se dá konečně čekat i u iPadu, jehož největším současným konkurentem je zatím jen čtečka Kindle od obchodu s knihami Amazon, ale příchod přímé konkurence už ohlásili asijští výrobci Acer a AsusTek Computer.

ctete-v-uternich-HN
Související

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každé pondělí ráno najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru